پنج روند اقتصاد جهانی گروه مشاوره مدیریت ناب

پرزيدنت کلينتون خواهان دوري جديد از مذاکرات تجارت جهاني شد اما هنگامی که مذاکره کنندگان در گردهمایی سياتل، درایالت واشنگتن در اواخر سال 1999نتوانستند به توافقی برسند، امید او Understand economic definitions, concepts and theories very easy بر آورده نگردید. ايالات متحده هنوز به يک معاهده بين المللي جدید برای تقويت سازمان تجارت جهاني از طريق شفاف ساختن بیشتر جریان کار آن امید بسته است. دولت آمريکا همچنین خواستار مذاکره جهت کاهش بيشتر موانع بازرگاني است که بر محصولات کشاورزي تاثير مي گذارد. ايالات متحده هم اکنون بازده يک هکتار از هر 3 هکتار زمين کشاورزي خود را صادر مي کند. اهداف ديگر آمريکا شامل آزادي بيشتر در عرضه خدمات ، حمایت بيشتر از مالکيت معنوي ، يک رشته کاهش هاي جديد در موانع تعرفه اي و غير تعرفه اي برای کالاهاي صنعتي ، و پيشرفت در زتعیین ضوابط کار مورد قبول جامعه جهاني است. ايالات متحده پیوسته کشورهاي خارجي را ترغيب مي کند تا صنايع خود را از مقررات دست و پاگیر رها سازند و قدمهايي اساسي نیز درجهت شفاف کردن آنچه از مقررات باقيمانده بردارند، عليه کشورهاي خارجي تبعيض قائل نشوند و کار خود را با روش ها ی متداول بين المللي هماهنگ سازند.

  • اما اتفاق عمده دیگر این بود که با بالارفتن قیمت دلار، قیمت کالاهایی مثل نفت و طلا و کالاهای پایه مثل سرب، ‌روی، نیکل، قلع و حتی گوشت اردک و گاو در بازارهای جهانی سقوط کرد.
  • در سال 2000 ،ايالات متحده قانون 1974 را که بر اساس آن کنگره ملزم بود تا هر ساله تمدید” مناسبات بازرگاني عادي” با چين را با رأی خود تایید کند لغو کرد.
  • در فضای جهانی­شدن اقتصاد، بهره­گیری از مؤلفه­های جهانی در افزایش ظرفیت تولید، خلاقیت و نوآوری و دست­یابی به ارزش افزوده، تأثیر چشم­گیری دارد.
  • تورم هم در این منطقه 14.2 درصد بود و پیش بینی می‌شود که در سال 2023 هم برای سومین سال پیاپی تورم دراین منطقه دو رقمی شود.

ايالات متحده ، عليرغم تعهد خود به سياست مناسبات چند جانبه، در سالهاي اخير امضای معاهدات بازرگاني منطقه اي و دو جانبه را نیز دنبال کرده و علت آن تا حدی این بوده که مذاکره برای انعقاد معاهدات محدودتر آسانتر و اغلب زمينه را براي معاهدات بزرگتر آماده می کند. اولين معاهده بازرگاني آزاد که آمريکا امضا نمود، موافقت نامه منطقه بازرگاني آزاد آمريکا – اسرائيل در سال 1985 و دومين معاهده ، پیمان بازرگاني آزاد آمريکا – کانادا بود که در سال 1989 به مرحله اجرا گذاشته شد. معاهده دوم منجر به معاهده بزرگتر بازرگاني آزاد آمريکائي شمالي در سال 1993 شد که ايالات متحده، کانادا و مکزيک را دريک پیمان بازرگاني به يکديگر نزديکتر ساخت.

پنج روند اقتصاد جهانی گروه مشاوره مدیریت ناب با اينکه وام دهندگان خارجي عموما به دادن وام به آمريکائيان جهت تامین پشتوانه مالی کسري بازرگاني بسیار رغبت داشتند، مقامات آمريکائي نگران بودند که اين امر زمانی موجب تنزل ارزش دلار، افزايش نرخ بهره و در نتیجه خفقان فعاليت هاي اقتصادي شود. و اکنون، برای سال 2022، هنوز دلایل زیادی داریم که ببینیم اقتصاد چین می تواند به رشد 5.5 درصدی تولید ناخالص داخلی خود برسد. با توقف سیاست‌های انقباضی تر که اکثر بانک‌های مرکزی در سایر اقتصادها قبلاً شروع کرده‌اند، چین به صنایع خود، به‌ویژه بازار مسکن، با تسهیلات بیشتر کمک می‌کند و رشد تقاضای جهانی نیز به صادرات این کشور کمک می‌کند تا در سال 2022 قوی باقی بماند.

متن سخنرانی دهه فجر

بلومبرگ نوشت خطر فزاینده این است که تشدید سیاست پولی بزرگترین فشار در چهار دهه گذشته است که تقاضا بر کالا واشتغال را چنان ضعیف می‌کند که کشورها را بیش از هر زمانی و با سرعت بیشتری به سمت رکود اقتصادی می برد. بر اساس این طرح محرک جدید اقتصادی، تمرکز دولت بر تامین بودجه برای دانشگاه ها و دیجیتالی شدن مناطق روستایی، افزایش ظرفیت تولید نیمه هادی ها، رشد دستمزدها و معافیت های مالیاتی برای تشویق شرکت ها به افزایش دستمزدها خواهد بود. لازم به ذکر است که رشد دستمزدها در ژاپن بسیار کمتر از سایر اقتصادها بود و با دستمزدهای اسمی امروز، همچنان کمتر از آن در اواخر دهه 1990 است.

زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۲

در سال 1998، وزراي عضوسازمان بازرگانی جهاني اعلاميه اي صادر کردند که به موجب آن هيچ کشوري نمي بايست با بستن تعرفه هاي گمرکي بر انتقال و پخش الکترونيکي، اختلا لي در بازرگاني از طريق وسايل الکترونيکي بوجود آورد ولی بسیاری از مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است. ايالات متحده ميل دارد اينترنت را به صورت یک منطقه آزاد از گمرک در آورد و به این ترتیب بازارهاي رقابتی را درزمینه ارتباطات دور در سراسر جهان تضمين کند و مالکيت معنوي بر روي محصولات ديجيتال را زیر یک چتر حمایت جهانی قرار دهد . سیاست بانک مرکزی اروپا بسیار تسهیلی تر است، یا می توان گفت، آن ها در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ، به استثنای ژاپن، لحن انقباضی کم تری دارند. و به احتمال زیاد، بانک مرکزی اروپا سیاست‌های تسهیلی خود را حفظ خواهد کرد. نگرانی تورم، در مقایسه با ایالات متحده، در اتحادیه اروپا کمتر است، که می تواند بانک مرکزی را قانع کند که سیاست های انبساطی خود را در طول سال 2022 نیز حفظ کند.

بررسی تأثیر سیاست‌های پولی آمریکا بر قیمت‌های واقعی جهانی نفت و درآمد واقعی نفت کشورهای صادرکننده نفت اوپک

صندوق بین المللی پول همچنین با وجود تحریم‌ها انتظار دارد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ نیز روندی رو به رشد داشته باشد. ایران در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی سه درصدی را تجربه کرده بود و بر اساس پیش بینی این… ايالات متحده عليرغم تبعيت از اصول عدم تبعيض، خود به برخی ازمعاهدات بازرگاني ترجیحی پیوسته است . براي مثال، برنامه نظام ترجیحات عمومي ايالات متحده می کوشد تا با در نظر گرفتن معافيت از عوارض گمرکي براي صادرات معيني از کشورهاي فقيرتر به ايالات متحده، به توسعه اقتصادي در اين کشورها کمک کند.

همهٔ نوشته‌ها تحت مجوز Creative Commons Attribution/Share-Alike در دسترس است؛ برای جزئیات بیشتر شرایط استفاده را بخوانید. رهبری اقیانوس آبی می‌تواند به سازمان‌ها در آزاد کردن و تحقق اقیانوس‌های پتانسیل کارکنان کمک کند و …

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار