رشد صد درصدی دانش بنیان ها در بورس تا پایان سال

رشد صد درصدی دانش بنیان ها در بورس تا پایان سال

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست خبری سالانه معاونت رئیس‌جمهور گفت: در حوزه هوش مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی، تعامل با بسیاری از دستگاه‌ها در یک سال گذشته شکل گرفته است. این شورای راهبری با حضور ده ها نفر از کارشناسان اداره نظارت بر مقررات، توسعه و پیگیری پروژه ها تشکیل شد.

وی گفت: اسفندماه سال گذشته شورای راهبری کشوری هوش مصنوعی تشکیل شد که با حکم رئیس جمهور اعضا را منصوب کردند. مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ، کتابخانه های بزرگ زبان و تصویر و خدمات پردازشی بزرگ در اپراتورهای این مرکز قرار دارد و به شرکت ها و دانشگاه های دانش بنیان خدمات رسانی می کند.

دهقانی گفت: ایران در حوزه هوش مصنوعی 70 تا 80 درصد کاربرد دارد. معاونت علمی و فناوری دانشگاه تلاش می کند از توسعه شرکت ها و دانشگاه های دانش بنیان حمایت کند. یکی از مراحل بلوغ شرکت های دانش بنیان، ورود آنها به بازار سرمایه و حضور در بورس است. موسسات دانش برای ورود و سرمایه گذاری در بورس نیازی به اقدام در نمایندگی علمی ندارند، بلکه برای شرکت هایی که به دنبال کلان داده افراد و داده های امنیت ملی هستند باید از طریق این نماینده وارد شوند.

وی گفت: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور از رشد 100 درصدی شرکت های دانش بنیان در بورس تا پایان سال خبر داد و گفت: تاکنون 108 شرکت در بازار سرمایه حضور دارند. و تا پایان سال 100 درصد رشد خواهند کرد. علم و فناوری و استفاده از این فناوری ها در پس روند صادقانه قرار داشت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: حمایت از اندیشه و تفکر در کشور، حمایت از توسعه علم، حمایت از توسعه فناوری و حمایت از توسعه کسب و کار از ارکان اساسی کارگزاری علمی است. ریاست توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز در این دفتر کار خود را آغاز کرد. امضای تفاهم نامه با صنایع بزرگ فولاد و پتروشیمی و وزارتخانه های بزرگ یکی از برنامه های اجرا شده معاونت علمی است.

وی گفت: نزدیک به 20 اتحاد در حوزه های پتروشیمی، فولاد، ذوب آهن، محیط زیست و … برای حل مشکلات کشور منعقد شد. بودجه ای معادل 500 میلیون یورو برای پروژه های نفتی در پایان سال گذشته برای اجرای پروژه های مبتنی بر فناوری که تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد، ابلاغ شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در این نشست خبری ادامه داد: در نظام جدید ارزیابی دانش بنیان علاوه بر سطح فناوری، حجم نیروی کار متخصص و بازده مالی شرکت نیز مورد بررسی قرار می گیرد. و بر این اساس شرکت ها به دو دسته نوظهور و نوآور طبقه بندی شده و فناوری تقسیم بندی می شود.

وی افزود: تیپ های قبلی 1-2 و 3 بر اساس تکنولوژی تقسیم بندی می شوند اما اکنون نیروی کار تخصصی و گردش مالی آن تعیین کننده نوع تقسیم بندی است. ما شرکت‌های نوع 1 زیادی داشته‌ایم که در بررسی به استارت‌آپ تبدیل شده‌اند و شرکت‌های نوع 3 را داشته‌ایم که به شرکت‌های نوآور و فناوری تبدیل شده‌اند. سازوکارهای پشتیبان دانش بنیان در روش جدید اهمیت بیشتری یافت و 10 پارک روستایی به عوامل شناسایی شرکت های جدید تبدیل شدند.

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8721003/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B5%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84