ربات انسان مانند تسلا در آستانه فروش است

ربات انسان مانند تسلا در آستانه فروش است

روبات های انسان نما نسل جدید و مورد انتظار ربات ها هستند که با استقبال خوب مردم، تولیدکنندگان و توسعه دهندگان مواجه شده اند. در حالی که شاید در گذشته این نوع ربات ها فقط در داستان های علمی تخیلی و فیلم های علمی تخیلی یافت می شدند و هیچ کس تصور نمی کرد که از این طریق وارد زندگی روزمره ما شوند، به نظر می رسد که این اتفاقی است که می افتد.

اکنون به نظر می رسد تسلا به پیشرفت جدیدی در توسعه ربات Optimus خود دست یافته است و به گفته ایلان ماسک، این احتمال وجود دارد که فروش این ربات تا سال 2025 آغاز شود.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پیش‌بینی جسورانه‌ای در مورد ربات‌های انسان‌نما کرد. او ضمن افشای تاریخ احتمالی عرضه Optimus، ادعا کرد که این روبات ها می توانند با ارزش ترین دارایی تسلا تبدیل شوند.

ماسک با تاکید بر جنبه مالی همه چیز گفت: “من فکر می کنم Optimus از هر چیز دیگری ارزشمندتر خواهد بود.”

ربات Optimus در حال حاضر کارهای ساده ای را در کارخانه های این شرکت انجام می دهد. همچنین، یک بیانیه مطبوعاتی چند ماه پیش نشان داد که روبات‌های Optimus به کارخانه‌های بزرگ در سراسر ایالات متحده ارسال شده یا خواهند شد.

ایلان ماسک اخیراً گفته است: ما قادریم کارهای ساده کارخانه ای یا حداقل کارهای کارخانه ای را در آزمایشگاه انجام دهیم. ما معتقدیم که Optimus را در تولید محدود در کارخانه خود خواهیم داشت و می‌توانیم تا قبل از پایان سال جاری مأموریت‌های مفیدی را انجام دهیم. سپس فکر می کنم تا پایان سال آینده بتوانیم آن را بفروشیم. این فقط حدس و گمان است.

او افزود: “اگر شما رباتی دارید که واقعاً می تواند حرکت کند و وظایف را بر اساس تقاضا انجام دهد، هیچ محدودیتی برای اندازه اقتصادی آن وجود ندارد.”

شواهد نشان می دهد که تسلا به طور کامل توسعه هوش مصنوعی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویت خود پذیرفته است، اما ایلان ماسک می گوید: «من فکر می کنم ما باید به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی یا یک شرکت روباتیک شناخته شویم.

ماسک می‌گوید: اگر فکر می‌کنید تسلا فقط یک شرکت خودروسازی است، اساساً اشتباه است و اگر سؤال اشتباهی بپرسید، دریافت پاسخ درست غیرممکن است. بنابراین منظورم این است که اگر کسی فکر نمی‌کند تسلا مشکل استقلال را حل کند، فکر می‌کنم نباید در شرکت سرمایه‌گذاری کند.

ماسک مطمئن است که تسلا با یا بدون او مشکل فناوری خودروهای خودران را حل خواهد کرد. با این حال، توسعه ربات Optimus موضوع دیگری است، زیرا خطرات خاص خود را دارد.

در اوایل سال جاری، ایلان ماسک گفت که 25 درصد از قدرت رای تسلا را می خواهد تا ببیند آیا توسعه Optimus ایمن است و به درستی انجام می شود.

خبر جدید ماسک در زمانی منتشر می شود که تعداد زیادی از شرکت ها روی توسعه ربات های انسان نما سرمایه گذاری کرده اند. چندین شرکت از جمله هوندا، هیوندای، بوستون داینامیکس و فیگور در حال توسعه انواع ربات های انسان نما خود هستند.

با این حال، ماسک بر این باور است که تسلا به طور منحصر به فردی برای رهبری تولید تجاری چنین روبات‌هایی قرار دارد. همانطور که گفته شد، طبق گفته ماسک، نمونه اولیه Optimus در حال حاضر کارهای ساده ای را در کارخانه های تسلا انجام می دهد.

با توجه به کاهش فروش خودروهای الکتریکی تسلا، این اطلاعیه ربات Optimus اهمیت بیشتری پیدا می کند.

این شرکت اخیراً کاهش 9 درصدی سالانه در درآمد سه ماهه را گزارش کرده است که بزرگترین کاهش آن از سال 2012 است. علاوه بر این، فروش خودروهای تسلا در سه ماهه اول سال 2024 بیش از 20 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است.

شاید به همین دلیل است که ایلان ماسک چنین اعلامیه هایی را در مورد برنامه جاه طلبانه رباتیک خود انجام می دهد تا به سرمایه گذاران اطمینان دهد. تمرکز او بر روبات‌های انسان‌نما نشان‌دهنده تلاش حساب‌شده برای تغییر موقعیت تسلا در بازار است.

او تصور می کند که فروش ربات ها در نهایت به بخش بزرگی از تجارت تسلا تبدیل خواهد شد.

در عین حال نمی توان انکار کرد که ربات Optimus با سرعتی ثابت در حال پیشرفت است. ویدئویی که اخیرا منتشر شده است، نسخه جدیدی از آن را نشان می‌دهد که وظایفی مانند تا کردن لباس‌ها را در تاسیسات تسلا انجام می‌دهد.

این شرکت اولین نسل از ربات های خود به نام Bumblebee را در سپتامبر 2022 رونمایی کرد.

با این حال، اظهارات ماسک را باید کمی خوش بینانه تلقی کرد، زیرا او در گذشته چندین بار وعده های زودهنگام داده است. به عنوان مثال، در سال 2019 ادعا کرد که تسلا تا سال 2020 یک میلیون رباتاکسی در جاده ها خواهد داشت، چیزی که هنوز در سال 2024 اتفاق نیفتاده است.

تسلا در این زمینه رو به رشد با رقابت شدیدی مواجه است. Figure که توسط شرکت‌های بزرگ مایکروسافت و انویدیا پشتیبانی می‌شود، اخیراً از همکاری با خودروساز آلمانی BMW برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در تاسیسات این شرکت در ایالات متحده خبر داده است.

ویدئویی که توسط Figure در ماه فوریه منتشر شد، ربات آن به نام Figure 01 را نشان می دهد که کارهایی مانند تهیه قهوه را انجام می دهد.

به همین ترتیب، Boston Dynamics هفته گذشته ربات Atlas خود را در ویدئویی رونمایی کرد که نشان می‌دهد مانورهای آکروباتیک از دراز کشیدن تا ایستادن و راه رفتن را انجام می‌دهد.

رقابت برای دستیابی به ربات های تجاری قوی در حال داغ شدن است. ورود تسلا، همراه با آخرین پیش بینی های جسورانه ایلان ماسک، بُعد جدیدی به این چشم انداز فناوری که به سرعت در حال تحول است، اضافه کرده است.

در حالی که ممکن است سال 2025 برای Optimus بیش از حد بلندپروازانه به نظر برسد، اما تاثیر آن در آینده نزدیک برای تغییر روش کار و زندگی انسان ها قابل توجه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8720293/%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1