یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شده است

یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شده است

مخچه که نام آن در زبان لاتین به معنای “مغز کوچک” است، تنها 10 درصد از کل جرم مغز انسان را تشکیل می دهد. با این حال، اجازه ندهید اندازه کوچک آن شما را گول بزند، زیرا بیش از سه چهارم نورون های مغز در این فضای کوچک محدود شده اند و اتفاقات زیادی در داخل آن می افتد.

به گفته SA، مدت ها تصور می شد که این قسمت از سیستم عصبی که در پایه جمجمه قرار دارد، بیشتر با هماهنگی عملکردهای حرکتی مانند تعادل و حرکت مرتبط است. اکنون تحقیقات جدید از فرضیه ای حمایت می کند که در حال افزایش است. این فرضیه نقش کلیدی مخچه در یادگیری را برجسته می کند.

در این مطالعه جدید، محققان دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه کلمبیا می‌خواستند بر اساس تحقیقات قبلی که ناحیه خلفی جانبی مخچه را نقشی در ارتباط دادن آنچه می‌بینیم با حرکاتی که انجام می‌دهیم، استفاده کنند.

آندریا پستان، عصب‌بیولوژیست از دانشگاه پیتسبورگ، می‌گوید: فرض دیرینه درباره عملکرد مخچه این است که تنها نحوه حرکت ما را کنترل می‌کند. با این حال، اکنون می دانیم که بخش هایی از مخچه وجود دارد که به نظر می رسد با مناطقی از مغز که نحوه تفکر ما را کنترل می کند، به هم متصل شده اند.

این تیم به میمون ها آموزش دادند تا در پاسخ به تصاویر نمایش داده شده روی صفحه، دست چپ یا راست خود را حرکت دهند و زمانی که حرکات را به درستی انجام دادند، با آب میوه به آنها پاداش داده شد.

استفاده از داروها برای از کار انداختن موقت مخچه خلفی جانبی در میمون ها به طور چشمگیری بر یادگیری آنها تأثیر گذاشت. حتی با دریافت جایزه آب میوه، حیوانات در به خاطر آوردن دستی که قرار بود در پاسخ به عکس حرکت کنند، مشکل داشتند. با این حال، آن یادگیری که قبلاً به دست آمده است، هنوز قابل یادآوری است.

بوستان می گوید: «وقتی این ناحیه از مخچه را مختل می کنید، در واقع یادگیری جدید را مختل می کنید. یادگیری در این حالت بسیار کندتر است و زمان بیشتری می برد و عملکرد به سطح قبلی نمی رسد. این یک مثال عینی از عملکرد مخچه است که از اطلاعات پاداش برای شکل دادن به عملکرد شناختی در پستانداران استفاده می کند.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که عملکرد حرکتی با برداشتن مخچه جانبی خلفی تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد، و به نظر می‌رسد خاموش کردن سایر قسمت‌های مخچه هیچ تفاوتی در روند یادگیری نداشته باشد.

همه اینها اطلاعات اضافی مهمی برای درک اینکه مغز چگونه کار می کند و چگونه با دنیای اطراف خود سازگار می شود، و همچنین نحوه برخورد بهتر با شرایط ناشی از اختلال عملکرد طبیعی مغز است.

بوستان می‌گوید: «تحقیق ما شواهد روشنی ارائه می‌دهد که مخچه نه تنها برای یادگیری نحوه انجام اعمال ماهرانه مهم است، بلکه برای دانستن اینکه کدام اعمال در موقعیت‌های خاص ارزشمندتر هستند.»

این تحقیق به توضیح برخی از مشکلات غیرحرکتی در افراد مبتلا به اختلالات مخچه کمک می کند.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8723234/%DB%8C%DA%A9-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AE%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%81-%D8%B4%D8%AF