کنعانی: چین از اعضای برجسته سازمان همکاری شانگهای است

رییس جمهور کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه دشمنی‌ها هرگز متوقف نشده و نمی‌شود و توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه دهد.

آیت الله رییسی برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط دانست و اظهار داشت: ظرفیت‌های گسترده موجود در زمینه‌های نفت و انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

همچنین شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هم در این دیدار از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرد و گفت: روابط ایران و چین روابطی راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت.

رئیس جمهور چین همچنین بر آمادگی کشورش برای استفاده مفید از ساز و کارهای تعاملی، بخصوص ساز و کار تعامل هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور تاکید کرد.

وی افزود: تلاش چین برای تقویت همکاری های چند جانبه منطقه ای اعم از همکاری های اقتصادی ترانزیتی و تقویت تجارت در حوزه منطقه ای و بین المللی تلاشهای ارزنده ای است.

آیت الله رئیسی روز چهارشنبه ۲۳ شهریور در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به سمرقند ازبکستان سفر کرد. وی در نخستین روز سفر خود پس از انجام استقبال رسمی، دیدار و مذاکرات دو جانبه با همتای ازبکستانی خود داشت و در پایان این دیدار ۱۷ سند همکاری در حوزه های اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت، امور فرهنگی و ورزشی امضا شد. همچنین حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به نمایندگی از کشورمان اسناد مربوط به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد.

شی جین پینگ با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوی اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به باور ما دولت چین نمونه خوبی از یک کشور مسئولیت پذیر در مقابله با یک تهدید فراگیر جهانی بود و هم در مدیریت این اپیدمی در داخل در حوزه ملی و سرزمینی چین موفق عمل کرد و تجربه بسیار خوبی داشت  و هم برای کمک به دیگر کشورها برای مدیریت بحران و مقابله با این اپیدمی، نقش مثبت و موثری ایفا کرد.

آیت الله رییسی در این دیدار ضمن تبریک روز ملی خلق چین به رئیس جمهور و ملت چین، از مواضع سازنده این کشور در روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای قدردانی و از نقش‌آفرینی چین برای عضویت ایران در سازمان بریکس نیز استقبال کرد.

در این دیدار همچنین شی جین پینگ بصورت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای سفر به چین دعوت کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84889789/%DA%A9%D9%86%D8%B9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AAآیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان با شی جین پینگ رییس جمهور چین دیدار کرد و دو طرف درباره مهمترین مسائل مربوط به مناسبات دوجانبه برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی گفت و گو و تصمیم‌گیری کردند.

وی با اشاره به بدعهدی طرف‌های آمریکایی و اروپایی در عمل به تعهدات رفع تحریم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مقابل قلدری آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، ناصر کنعانی چافی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی “سی جی تی ان” چین گفت: نقش سازنده چین در مسائل منطقه ای و بین المللی برای کشورهای عضو حائز اهمیت است.