کارشناسان چینی: سفر بایدن به ریاض محبوبیت او را بیش از پیش کاهش می‌دهد

کارشناسان می گویند دیدار بایدن از عربستان که مورد انتقاد رسانه های آمریکایی قرار گرفته بار دیگر باعث خواهد شد مردم دو رویی رئیس جمهوری آمریکا در لفاظی هایش درباره دموکراسی، حقوق بشر و آزادی را درک کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84822809/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه چینی گلوبال تایمز  با اشاره به دیدار روز جمعه بایدن از عربستان، سفر او به این کشور را مایه شرمساری توصیف کرد و گفت آمریکا به بهبود روابطش با عربستان، به عنوان کشور غنی از انرژی نیاز دارد.

گلوبال تایمز نوشت: کارشناسان می گویند  بایدن در سفر به عربستان به دنبال  گرم تر کردن روابط با عربستان و اسرائیل به منظور مقابله با ایران بود که دارای روابط نزدیکی با روسیه است.

این کارشناس اظهار داشت: دموکرات ها به احتمال زیاد در انتخابات میان دوره ای کنگره شکست می خوردند و این بدان معناست که بایدن به رئیس جمهوری ضعیف تبدیل خواهد شد که جانشین او مشخص شده است. 

تحلیلگران می گویند این شیوه برای بایدن آسان نخواهد بود. از زمان تشدید درگیری روسیه و آمریکا در فوریه گذشته،  آمریکا تلاش کرده کشورهای دیگر را مجبور کند  قراردادهای انرژی با روسیه را قطع کنند، که تنها تأثیر محدودی داشته است. غیرممکن است که سایر کشورها به طور کامل از چیزی که فقط در راستای منافع ملی آمریکاست، پیروی کنند.

وانگ وبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به ادعای بایدن درباره دیدارش از عربستان به منظور جلوگیری از تهاجم روسیه و قرار دادن آمریکا در موضع بهتری برای مقابله با چین گفت: خاورمیانه به مردم این منطقه تعلق دارد و حیاط خلوت هیچ کس نیست.

یک کارشناس مستقر در پکن گفت: عربستان به عنوان قدرت منطقه ای، بیشتر در جهت تامین منافع خود تلاش می کند و هدف اصلی عربستان از تعامل به آمریکا کسب سلاح های پیشرفته تری است زیرا توازن در قدرت نظامی منطقه خاورمیانه عمدتا از طریق قراردادهای تسلیحاتی با کشورهایی د رخارج از منطقه بدست می آید.

این رسانه افزود: بایدن به دلیل نقض حقوق بشر، به عربستان لقب کشوری منفور را داده است اما به دنبال افزایش تولید نفت این کشور و تاکید بر نفوذ در منطقه است. این درحالیست که روسیه و چین به دنبال پر کردن خلا موجود در شطرنج ژئوپلتیکی هستند.

کارشناس مربوطه همچنین گفت حتی اگر دو طرف پیشرفت هایی در زمینه تسلیحاتی داشته باشند این بدان معنا نیست که عربستان تسلیم خواسته آمریکا برای تولید نفت خواهد شد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی نوشت عربستان بیش از همیشه به روسیه نزدیک شده است و برنامه ای برای کمک به واشنگتن از طریق پمپاژ نفت بیشتری ندارد.
 

یک کارشناس مسائل بین المللی مستقر در پکن به گلوبال تایمز گفت: راهبرد کلی دولت بایدن تضعیف روابط کشورهای دیگر با روسیه و منزوی کردن روسیه است. آمریکا تلاش می کند از عربستان به عنوان یک مهره در تعقیب منافع ژئوپلتیکی خود استفاده کند.

بایدن تلاش کرده که نیاز کشورش به نفت عربستان به دلیل افزایش قیمت های بنزین را کم اهمیت نشان دهد و مدعی شده دیدارش از عربستان به عنوان جلوگیری از ایجاد خلائی در منطقه است که ممکن است چین و روسیه آن را پر کنند.

کارشناسان می گویند هر چند رسانه های آمریکایی تصمیم اخیر عربستان برای گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای مسافربری ازجمله رژیم صهیونیستی را نشانه گرم شدن روابط توصیف می کنند، کارشناسان چینی می گویند این سفر نمی تواند به اهداف دیپلماتیک خود دست یابد و ممکن است در مقابل، به محبوبیت آسیب پذیر بایدن در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره لطمه بزند.