مودم 5G محلی توسط تکنسین های داخل کشور طراحی و تولید شده است

مودم 5G محلی توسط تکنسین های داخل کشور طراحی و تولید شده است

با کسب دانش فنی و ساخت آنتن های BTS می توان بخش مهمی از زنجیره تامین تجهیزات پایانه ارتباطات سیار را تامین کرد. صنعت ICT در ایران به دلایل متعددی از جمله اندازه بزرگ بازار داخلی و منطقه‌ای، موقعیت استراتژیک در ارتباطات جهانی، وجود سرمایه انسانی توانمند و چالش‌های امنیتی احتمالی به‌ویژه در دوران تحریم از اهمیت بالایی برخوردار است.

هم اکنون باشگاه خبرنگاران جوان با تکنسین ها و پژوهشگران یک شرکت شناختی ایرانی که موفق به ساخت و طراحی مودم محلی 5G شده اند، گفتگو کرده است که مزایا و ویژگی های بسیاری دارد.

امید نیکوی زاده، کارشناس حوزه تحقیق و توسعه اپراتور تلفن همراه گفت: گسترش استفاده از فناوری های اینترنت پرسرعت و پایدار مانند پخش ویدئو با کیفیت و بلادرنگ، واقعیت مجازی و افزوده، تعاملی. بازی ها، پردازش تصویر آنلاین، جراحی از راه دور، کاربردهای ویژه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و موارد دیگر دسته جدیدی از سلیقه و توقع را در بین کاربران ایجاد کرده است. اینترنت 5G بستر مناسبی را برای پاسخگویی به نیازهای امروزی کاربران اینترنت فراهم می کند و یکی از راه های ارائه این سرویس به کاربران نهایی استفاده از مودم 5G است.

وی بیان کرد: با توجه به استفاده از مودم 5G به عنوان یکی از پلتفرم‌های پرکاربرد برای ارائه خدمات به کاربران نهایی اپراتور در سطوح B2C و B2B، بدیهی است که عملکرد نامناسب مودم می‌تواند تمامی تلاش‌های فعلی برای ارائه مطلوب را تضعیف کند. خدمات به کاربران بنابراین زنجیره تامین، تست، تحویل و پشتیبانی مودم نقش مهمی در ایجاد ارزش ارائه خدمات اینترنتی باکیفیت به کاربران دارد. با توجه به الزامات زیر، حمایت و استفاده از قابلیت های تولید داخلی در توسعه کاربرد این محصول استراتژیک است:

• تحریم های بین المللی و مشکلات تامین تجهیزات

• عدم اطمینان در مورد عملکرد فنی و امنیتی مودم های وارداتی

• توسعه اکوسیستم برای ارائه خدمات اینترنت نسل پنجم

• حمایت از شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی برای کاهش ارز و وابستگی به کشورهای خارجی

این کارشناس تحقیق و توسعه ادامه داد: ما مجری تعریف الزامات فنی، ارزیابی و تایید اجرای قابلیت های مورد نظر در فرآیند ساخت مودم های اصلی 5G قابل استفاده در شبکه هستیم و در این راستا به منظور ایجاد یک محیط رقابتی و آشنایی با توانایی های شرکت های مختلف، 3 پروژه مستقل وجود دارد که در حال ساخت یک مودم محلی 5G با 2500 مودم هستیم.

نمونه هایی از مودم های 5G تولید داخل

نیکویزاد با اشاره به قابلیت ها و ویژگی های مودم 5G اصلی گفت: سرعت دانلود تا 4 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 300 مگابیت بر ثانیه، پشتیبانی از 5G SA/NSA، LTE FDD/TDD و 3G با MIMO داخلی 4×4. آنتن، با توجه به شبکه نسل پنجم، پشتیبانی از UDDS و SMS، پشتیبانی از فرکانس‌های Wi-Fi 2.4 گیگاهرتز، حداکثر سرعت 1.2 گیگاهرتز در 5 گیگاهرتز، پشتیبانی از WiFi 6، پشتیبانی از 802.11 a/b/g/ استاندارد n/ac/ax. و مک فیلتر URL، IP، پورت ها، IPv4 و IPv6 پشتیبانی VPN/tunneling از جمله ویژگی های این مودم بومی است.

اضافه شده: پشتیبانی از حالت پل، پشتیبانی از TR069 و SNMP، پشتیبانی از موبایل OID، پشتیبانی از VoIP، تایید امنیتی بر اساس مشخصات امنیتی مودم 5G، پشتیبانی چند کاربره، امکان ارسال/دریافت پیامک، داشتن پورت های LAN/WAN، USB و RJ11 یکی دیگر از ویژگی های مودم اصلی

مزایای بومی سازی مودم

وی بیان کرد: ارائه محصولات باکیفیت به بازار و مشترکان بر اساس نیاز و اهداف اپراتور، کاهش ریسک های فنی و امنیتی واردات محصولات آماده خارجی، کاهش ارز و وابستگی به تجهیزات خارجی، توسعه اکوسیستم نسل پنجم موبایل. و افزایش قابلیت استفاده از خدمات آن و پشتیبانی مستمر و به روز رسانی نرم افزار و سخت افزار از مزایای بومی سازی مودم می باشد.

گزارش: پریزاد اقبالی

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8753545/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-5g-%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1