محققان ایرانی ربات های پستی هوشمند طراحی کرده اند

محققان ایرانی ربات های پستی هوشمند طراحی کرده اند

ساسان محمدی مدیر عامل یکی از شرکت های وابسته به مجتمع علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایده اصلی ساخت ربات های مرتب کننده نامه در اسفند 1400 بود که پس از بازدید از مرکز سورتینگ و تبادل در لشکر و پیگیری up Junction، به ذهن ما رسید که روند سنتی مرتب‌سازی نامه‌ها را با استفاده از نیروی انسانی بهبود بخشیم. سپس با توجه به نیاز این پروژه که تنها دو کشور چین و آمریکا دارای فناوری هستند، 7 گروه فنی مختلف تشکیل شد و هر گروه توسط یک مهندس سرپرستی می شد. شروع رسمی این پروژه در مرداد ماه سال 1401 هجری شمسی در مجتمع فناوری دانشگاه انجام شد و در تعیین اهداف یک ساله به 5 ربات دست یافتیم که به صورت گروهی با یکدیگر همکاری کردند سال 1402 هجری قمری که در مارس 1402 میلادی به دست آمد و روبات ها وارد مدار شدند.

مزایای ربات های مرتب سازی نامه

وی افزود: ویژگی های این ربات ها که به عنوان جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم های مرتب سازی در دنیا شناخته می شوند، انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، دقت و اطمینان 100 درصدی آنهاست. مهمترین ویژگی سیستم های تسمه نقاله قدیمی و سیستم های نقاله سینی گردان این است که محدودیتی برای تعداد سفارشات در ساعت وجود ندارد.

آل محمدی تصریح کرد: یکی از بزرگترین شرکت های پستی دنیا نیز از فناوری لیبیائو برای افزایش کارایی عملیاتی خود استفاده می کند. گروه پست چین (پست چین) که در فهرست جهانی 500 مجله فورچون در سال 2019 در رتبه 101 قرار دارد، هر سال بیش از 1 میلیارد بسته را مدیریت می کند. این سازمان سیستم ربات زرد کوچک لیبیائو را در پنج مورد از شلوغ ترین مراکز مرتب سازی خود از جمله سایت خود در هانگژو نصب کرده است.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف افزود: در سیستم ناوبری خودکار کوچک، هر ربات محموله خود را به چاه تعیین شده هدایت می کند و در بدو ورود، بسته از طریق سوراخی در مش به چاه تعیین شده هدایت می شود. بسته بندی شده با یک کیف پستی در طبقه پایین. سیستم کنترل نشان می دهد که کیسه پر است و اطلاعات تحویل دقیق چاپ شده و قبل از اینکه به منطقه اعزام و به خودروهای تحویل منتظر منتقل شود به کیف پستی متصل می شود.

وی خاطرنشان کرد؛ از زمان نصب فناوری ربات زرد کوچک در سایت پست چین در هانگژو، هزینه های نیروی کار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. جایی که زمانی برای مرتب کردن 15000 بسته در ساعت به 50 کارگر نیاز بود، اکنون تنها 10 کارگر مورد نیاز است. یعنی تعداد کارگران به یک پنجم کاهش یافت.

علاوه بر این، از آنجایی که روبات‌های لیبیائو نسبت به تسمه‌های نقاله ثابت انرژی کمتری مصرف می‌کنند، هزینه‌های انرژی در محل تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. هر ربات به طور خودکار به نزدیکترین نقطه شارژ باتری حرکت می کند و زمانی که باتری نیاز به شارژ داشته باشد، برای دستیابی به چهار ساعت کارکرد کافی است یک شارژ پنج دقیقه ای انجام شود. اعتبار سبز ربات زرد کوچک با این واقعیت که باتری آن به مدت 5 سال بدون نیاز به تعمیر و نگهداری دوام می آورد، بیشتر می شود.

آل محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش فرهنگ استفاده از ربات ها در سراسر جهان و رسیدن بازار آن به 78 میلیارد دلار تا سال 2018، انتظار می رود این بازار تا سال 2026 به 140 میلیارد دلار برسد. به گزارش اقتصاد ایران، اگر یک درصد از این بازار جهانی را به کشور خود اختصاص دهیم، حدود نیم میلیارد دلار باید به بازار رباتیک ایران اختصاص یابد که در حال حاضر بسیار ناچیز است و نیاز به سرمایه گذاری و توجه دارد. علاوه بر این، بازار حمل و نقل هوشمند و لجستیک جهانی 96 میلیارد دلار ارزش دارد. صنعت تحلیل بسته و مبادله نیز از این قاعده مستثنی نیست و بخش بزرگی از این ارزش را نشان می دهد.

سالانه بیش از 300 میلیون مرسوله در شرکت ملی پست ایران جابه جا می شود، البته به گفته رئیس مرکز نوآوری پست و یکی از اعضای هیات مدیره شرکت ملی پست، پست ایران تنها حدود 5 درصد را بر عهده دارد. این بازار و بقیه بازار مسئولیت شرکت های رقیب مانند تیپاکس، کالاهای دیجیتال و باربری اتوبوس و قطار را بر عهده دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدی که در مرکز مرکزی شهر چهار راه لشکر و بررسی دقیق نیازهای این سازمان انجام شد، هوشمندسازی یکی از مهمترین نیازهای اساسی این قشر است. برای ساخت موفقیت آمیز این ربات ها، آنها شامل 7 گروه فنی هستند. گروه های هوش مصنوعی، کنترل، ناوبری، مکانیک، مدیریت باتری، طراحی برد الکترونیک، فرانت اند و بک اند، شبکه، طراحی صنعتی و مدیریت ارشد تشکیل شده است. نقطه قوت اصلی این پروژه روش های مورد استفاده در مدیریت هد و استفاده از هوش مصنوعی در دو فاز این پروژه است. تمام نمادهای ترکیب های مختلف به پلت فرم راس متصل می شوند و نتیجه نهایی روی حرکت ربات نمایش داده می شود.

ما در دو بخش از این پروژه از هوش مصنوعی کمک گرفتیم. ابتدا از فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص مقصد مرسولات پستی استفاده می شود و پس از شناسایی مقصد مرسولات پستی نصب شده بر روی هر ربات، کوتاه ترین مسیر را برای رسیدن ربات به خروجی مورد نظر طی می کند.

(برچسب‌ها به ترجمه) ربات ارسال کنید

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8737411/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF