ساخت زیردریایی کنترل از راه دور با قابلیت بازرسی و انجام عملیات های مختلف

ساخت زیردریایی کنترل از راه دور با قابلیت بازرسی و انجام عملیات های مختلف

امروزه انواع مختلفی از زیردریایی‌های صنعتی سرنشین دار وجود دارند که اگرچه در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، اما به دلیل حضور انسان در این وسایل زیرآبی، نمی‌توان خطرات احتمالی استفاده از آنها را نادیده گرفت. در همین حال، روبات‌هایی در دریا فعالیت می‌کنند که با نام ROV (وسیله نقلیه از راه دور) شناخته می‌شوند که مخفف «زیردریایی کنترل از راه دور» با مخفف فارسی «زه‌پاد» است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پهپادها با کمک نیروی انسانی در سطح زمین هدایت می شوند و در ماموریت های برنامه ریزی شده قادر به انجام بخشی از وظایف هستند. . عملیات به صورت هوشمند و قسمت دیگر به صورت دستی اپراتور را در اعماق هدایت می کند

مدیرعامل شرکت دانش فعال در این حوزه با اشاره به اینکه ربات های زهباد پرمصرف ترین ربات های دریایی در حال حاضر در جهان هستند، درباره ویژگی های ظاهری این دستگاه ها گفت: ظاهر کلی اکثر زیردریایی های کنترل از راه دور تخم مرغی است. شکل گرفته است. ربات های تخم مرغی شکل معمولاً در فعالیت های نظامی یا بررسی های اقیانوسی استفاده می شوند، اما حوزه کاری ما دستگاه های صنعتی و ساختار آزاد است که با توجه به نوع پروژه طراحی می شوند و معمولاً به شکل تخم مرغ نیستند، بلکه به شکل تخم مرغ هستند. شکل ربات های اسکلتی است و از مزایای آنها امکان تولید در ابعاد مختلف است. این مشکل هزینه ها را کاهش می دهد و امکان انجام عملیات در محیط های با فضای کمتر را فراهم می کند.

وی می گوید: این ربات ها علاوه بر انجام عملیات صنعتی، قابلیت انجام فعالیت های نظامی از جمله قابلیت خنثی سازی مین های دریایی یا دریایی را نیز دارند، اما رویکرد ما توسعه ربات های صنعتی و بررسی اولویت های خاص اهدافمان است. این روبات‌ها بازرسی‌های زیرسطحی را در مناطق مختلف انجام خواهند داد، به عنوان مثال، نصب تجهیزات در کف اقیانوس، کابل‌گذاری و لوله‌گذاری زیر دریا برای شرکت‌هایی که در حوزه‌های نفت و حفاری کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: ربات های بازرس معمولی با کمک سنسورها و دوربین های نصب شده بر روی آنها، این کابل ها و لوله ها را برای بررسی خرابی و موارد مشابه بررسی می کنند، اما ربات های طبقه کارگر علاوه بر بازرسی، یک سری عملیات را انجام می دهند که می توانند پوشش نیز داشته باشند. دلیل این امر این است که درجه آزادی یکی از ویژگی های بارز این ربات ها است و به آن ها اجازه می دهد مانند یک غواص زیر آب به صورت تهاجمی عمل کنند. در این تی. آ. مقدار آن بسیار زیاد است و امکان استفاده از آن را در عملیات هایی مانند جوشکاری، برشکاری، جابجایی اجسام و حتی باز و بسته کردن دریچه های زیر آب فراهم کرده است. رباتی که ما در کلاس کاری داریم، قابلیت نصب دو بازوی رباتیک را دارد.

وی در مورد عمق استفاده از این ربات ها می گوید: ربات بازرس ما می تواند تا عمق 150 متری نفوذ کند و ربات کلاس کار ما برای فرود تا عمق 400 متری طراحی شده است، اما این طراحی اسمی است، زیرا ما این کار را انجام می دهیم. این عمق را در خلیج فارس نداشته باشند. از آنجایی که به دنبال دستیابی به بازارهای جهانی هستیم، در حال بررسی تولید یک ربات کاربردی با عمق 400 متر هستیم.

این شرکت دانش بنیان ارتباط و همکاری تنگاتنگی با صنعت نفت و حفاری دارد و از این رو با بهره گیری از تکنیک هایی که از دانش فنی خود به دست آورده است، دستگاه های دیگری را توسعه داده است که می توانند فعالیت در این زمینه را تسهیل کنند.

مدیرعامل این شرکت در این خصوص گفت: یک سری از محصولات ما برای تعریف خطوط زیرسطحی استفاده می شود. با توجه به اینکه کیلومترها خطوط حمل و نقل زیردریایی اعم از کابل و لوله برای انتقال نفت، آب و … وجود دارد، علاوه بر کانال های زیرزمینی که در حال حفر هستند. با گذشت زمان، به دلیل عوارض طبیعی که در بستر دریا رخ می دهد، تشخیص این خطوط انتقال بسیار دشوار می شود. تصور کنید در مقطعی از این جدول زمانی، تعمیراتی انجام شده و سال ها از آن زمان می گذرد. برای بررسی آن مکان یا باید شخصی که تعمیرات را انجام داده بیاید و به سختی آن مکان را پیدا کند یا از تکنیک های جدید استفاده شود. محصول دیگر ما یکی از این فناوری هاست که در واقع نوعی نشانگر الکترونیکی است و ویرا نام دارد. ورا می تواند گلوله ای را روی آن مکان خاص قرار دهد تا در آینده به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. به خصوص اینکه منبع تغذیه این تگ دارای طول عمر بسیار بالایی است و می توان حدود 70 سال در قعر دریا دفن کرد و فرآیند تگ گذاری را انجام داد.

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8727922/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81