رشد روابط اقتصادی- تجاری چین و اروپا با وجود رکود جهانی

در سال ۲۰۲۱، این قطار در ۱۵ هزار سفر ۱.۴۶ میلیون کانتینر کالا را بین دو طرف حمل کرد. این میزان در مقایسه با سال قبل از آن از نظر تعدادی ۲۲ درصد و از نظر حجمی ۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با وجود پاندمی کرونا و بی ثباتی‌های منطقه‌ای، قطار باری چین به اتحادیه اروپا به تقویت حجم تجارت دو طرف کمک کرده است.

قطار باری چین به اروپا به ساخت بسیاری از مراکز لجستیکی و صنعتی و همچنین مراکز تجاری در کنار این راه کمک کرده که خود اشتغالزایی بالایی را به همراه داشته است.

این قطارها بیش از ۵۰ هزار نوع کالا از جمله خودرو و قطعات آن، لباس و محصولات نساجی، غلات و مواد غذایی را به اروپا منتقل می‌کنند که خود به ایجاد ثبات و امنیت زنجیره تامین بین‌المللی کمک کرده است.

به گفته یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین، حجم تجارت بین اتحادیه اروپا و چین در سال ۲۰۲۱ میلادی برای اولین بار از ۸۰۰ میلیارد دلارعبور کرد. در هشت ماهه نخست امسال نیز، حجم تجارت بین دو طرف ۵۷۵.۲ میلیارد دلار بوده که ۸.۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شینهوا، همزمان با برگزاری نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی، اجماعی گسترده در بین اقتصادهای بزرگ جهان از جمله چین و اتحادیه اروپا در حال شکل گیری است که براساس آن این اقتصادها نیازمند همکاری اقتصادی برای تسهیل شرایط احیای اقتصادی و توسعه پایدار هستند.

شی جین پینگ در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با ایمانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، مارک روته نخست وزیر هلند و پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا دیدار کرد. شی در این دیدارها تاکید کرد که پکن و اتحادیه اروپا باید با تکیه بر روح استقلال و خودمختاری و همچنین آزادی و همکاری روابط دوجانبه را گسترش داده و ثبات و انرژی مثبت را به دنیا تزریق کنند.

اکسل ماترن مسوول اجرایی ارشد بازاریابی بندر هامبورگ آلمان با استقبال از ورود قطارهای بیشتر از چین گفت: به ویژه در زمانه سختی و در حالی که ما با چالش در زمینه راه‌های دریایی مواجه هستیم، قطار باری چین به اروپا به طور موثری در حال خدمات رسانی است.

همکاری برد-برد

براساس این گزارش، امسال کشورهای اروپایی ۷.۴۵ میلیارد دلار هم در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که ۱۲۱.۵ درصد بیشتر از سال قبل است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84945125/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C

آمارهای اداره راه‌آهن چین نشان می‌دهد که در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نیز قطار باری چین به اروپا، ۷هزار و ۵۱۴ سفر داشته و ۷۲۴ هزار کانتینر را حمل کرده است. براساس این گزارش، قطار باری چین و اروپا یک ارتباط مهم تجاری بین اروپا و آسیا ایجاد کرده است. این قطار از ۸۲ مسیر مختلف در حال حاضر به ۲۰۰ شهر مختلف اروپا در ۲۴ کشور می‌رسد و باعث ایجاد شبکه‌ای از حمل‌ونقل شده که کل قاره اروپا را تحت پوشش دارد.

والدیس دومبروسکیس مدیر اجرایی معاون رییس کمیسیون اتحادیه اروپا با بیان اینکه روابط تجاری این اتحادیه با چین باید دارای توازن بیشتری باشد، تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید به تعامل با چین با پراگماتیسم بیشتر ادامه دهد.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان ماه گذشته و در جریان سفر رسمی به پکن جهانی شدن را به عنوان یک موفقیت ستود و تاکید کرد که آلمان باید با بقیه کشورهای جهان از جمله چین، تجارت داشته باشد.