جام جهانی ۲۰۲۲؛ یادگاری طلایی چینی‌ها روی اسکناس قطری‌ها

در سال ۲۰۲۲ ملاقات هایی در سطوح بالا میان چین و قطر از جمله ملاقات « شیخ تمیم بن حامد ال ثانی» امیر قطر و « شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی چین  انجام شد.در این دیدار امیر قطر بر تحکیم روابط دوجانبه میان  و همکاری استراتژیک میان دو کشور در زمینه های متفاوت از جمله اقتصاد، انرژی، صنعت و گردشگری تاکید کرد. این درحالی بود که قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ آماده می شد. بنابراین قطر به دنبال تقویت همکاری با چین در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری و ورزشی در راستای بهبود سطح همکاری در زمینه های بسیاری با چین بود. 

از سال ۲۰۱۹ قطر در تلاش بود تا به عضویت سازمان همکاری شانگهای بپیوندد. در سال جاری میلادی و در بیست و دومین نشست  جلسه شورای رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در سمرقند، ازبکستان برگزار شد قطر رسما به عنوان کشور شریک گفتگو به عضویت این سازمان در آمد. 

به علاوه سرمایه گذاری های بزرگ در بخش انرژی به ویژه در قسمت گاز طبیعی از دهه های ۱۹۸۰و  ۱۹۹۰ آغاز شده است. باوجود اینکه در حال حاضر کشورها به سوی استفاده از انرژی های پاک می روند اما گاز طبیعی همچنان می تواند در میان انرژی های پاک گنجانده شود و در آینده اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. قطر نیز در سالهای اخیر بر روی پروژه های بزرگ تولیدات گاز طبیعی سرمایه گذاری کرده است و چنانچه واضح است چین نیز بزرگترین مصرف کننده این انرژی است. بنابراین قراردادهای کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری میان دو کشور امضا شده است. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84934842/%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B2-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D9%82%D8%B7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7

جشنی پیش بینی شده 

در نتیجه تمامی کشورهای منطقه از موفقیت قطر در برگزاری هر چه بهتر جام جهانی ۲۰۲۲ نفع می برند.

همکاری وسیع تر 

میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر برای تمامی کشورهای عرب است و این رویداد اولین بار در نوع خود در کشوری عربی و خاورمیانه است که شاهدی بر اهمیت قطر در ورزش جهان است. پس از ۲۰ سال که میزبانی جام جهانی فوتبال مشترکا با کره جنوبی و ژاپن به عنوان کشورهای آسیایی  انجام شد و برای نخستین بار در خاورمیانه میزبانی دوباره از سوی قطر برای این رویداد مهم ورزشی جهانی بیانگر عملکرد عالی قطر در سطوح بین المللی و منطقه ای بوده است. 

جام جهانی ۲۰۲۲؛ یادگاری طلایی چینی‌ها روی اسکناس قطری‌ها

جام جهانی ۲۰۲۲؛ یادگاری طلایی چینی‌ها روی اسکناس قطری‌ها

رنگ طلایی و زیبایی خیره کننده این استادیوم باعث شده تا از آن به عنوان جواهر جام جهانی قطر نام ببرند.

جام جهانی ۲۰۲۲؛ یادگاری طلایی چینی‌ها روی اسکناس قطری‌ها

قطری ها هزینه های هنگفتی را صرف ساخت این سازه های عظیم و زیبا و دیگر زیرساخت های لازم کرده اند؛ هزینه هایی ارزشمند که باید آن را نوعی سرمایه گذاری برای آینده اقتصاد و ورزش قطر دانست.

این رویداد مهم در تاریخ به عنوان نشانه ای از توسعه همکاری و اعتماد میان چین و قطر نیز قلمداد می شود.

در سال های اخیر روابط چین و قطر توسعه چشمگیری داشته است و  تقویت اعتماد مشترک استراتژیک پیوسته در دستور کار دو کشور قرار داشته است. قطر یکی از شرکای مهم در پروژه کمربند و جاده به عنوان دومین تامین کننده بزرگ گاز طبیعی چین بوده است. این درحالی است که چین نیز بزرگترین شریک تجاری قطر بوده است. در سال ۲۰۲۱ حجم تبادلات تجاری میان دو کشور به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسید که ۵۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشت. به نظر می رسد تبادلات تجاری تا پایان سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد و شرکت های بیشتر چینی در پروژه های قطر  از جمله استادیوم لوسیل، بندر حامد و شبکه های ارتباطی وارد شوند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شرکت چینی در قطر فعالیت می کنند. 

به علاوه تصویر این استادیوم اخیرا بر روی اسکناس های ۱۰ ریالی قطری چاپ شده است و این نخستین باری است که ساختمانی که توسط چینی ها ساخته شده بر روی واحد پول قطر چاپ می شود. این موضوع نشان دهنده آن است که این استادیوم تنها ساختمانی مهم برای جام جهانی فوتبال نیست بلکه پروژه ای تاریخی است که نشانگر همکاری عملگرایانه میان دو کشور است که عمق روابط آنها را بازگو می کند. 

براساس گمانه زنی ها و تخمین های انجام شده آماری ۳ تا ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان به تماشای این مسابقات می نشینند و در این میان تعداد زیادی بیننده چینی نیز با توجه به رشد علاقه به ورزش وجود دارند. تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد بلیط این بازی ها نیز به فروش رسیده است که در این میان  سهم چینی ها ۵  تا ۷ هزار بلیط بوده است. 

شرکت های چینی مسئول ساختن استادیوم ۸۰ هزار نفری با شکوه، طلایی رنگ و خیره کننده  لوسیل، بزرگترین مکان برای جام جهانی بودند. به علاوه طرفداران فوتبال بسیاری از چین هم از طریق رسانه ها و هم از نزدیک این رویداد ورزشی را دنبال خواهند کرد. 

روابط نزدیک 

بدین ترتیب بار دیگر ثابت شد کشورهای آسیایی ظرفیت و توانایی میزبانی رویدادهای مهم ورزشی را دارند. همان گونه که چین به رغم همه گیری ویروس کرونا در جهان المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را با موفقیت میزبانی کرد. 

به علاوه با هماهنگی های انجام شده در ماه نوامبر و پیش از آغاز برگزاری جام جهانی فوتبال پارک پانداهایی که از چین به عنوان هدیه به قطر ارسال شده، قبل از ۲۰ نوامبر بازگشایی می شود.

جام جهانی ۲۰۲۲؛ یادگاری طلایی چینی‌ها روی اسکناس قطری‌ها

سیاست خارجی قطر به ویژه در راستای توسعه روابط سازنده در چارچوب سازمان همکاری شانگهای است و تمایل دارد به هدف عضویت کامل در این سازمان در آینده دست پیدا کند. 

رسانه چینی گلوبال تایمز در مصاحبه اختصاصی با « محمد بن عبدالله ال دهیمی» سفیر قطر در چین، به انتشار جزئیاتی درباره آمادگی برای آغاز این رویداد ورزشی در کنار بسط روابط استراتژیک و مشترک چین و قطر پرداخت. 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر کمتر از یک ماه دیگر در دوحه قطر آغاز می شود. این نخستین جام جهانی فوتبال در آسیا از ۲۰ سال گذشته است که با میزبانی ژاپن و کره جنوبی برگزار شده بود و پس از برگزاری المپیک ۲۰۲۲ پکن دومین رویداد بین المللی ورزشی سال جاری میلادی در آسیا خواهد بود.

تردیدی نیست که این رویداد ورزشی توجه خاص توجه جهانیان را به خود جلب خواهد کرد. تمامی استادیوم ها و امکانات پشتیبانی کننده برای جام جهانی از جمله محل برگزاری مسابقات و امکانات ترابری و آمادگی های نهایی در دست انجام است. استادیوم لوسیل با ظرفیت ۸۰ هزار نفری به عنوان بزرگترین استادیوم این مسابقات شناخته شده است که توسط گروه شرکت راه آهن بین المللی چین ساخته شده است و در دسامبر ۲۰۲۰ به قطر تحویل داده شد.

در همین راستا شیخ « محمد بن عبدالرحمان ال ثانی» وزیر امور خارجه قطر نیز به چین سفر کرد و با « وانگ یی » همتای چینی خود در حاشیه سومین اجلاس  وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان دیدار کرد و دو طرف ضمن تاکید بر همکاری مشترک پیرامون شرایط افغانستان و مسائل و نگرانی های مشترک منطقه ای و بین المللی به تبادل نظر پرداختند.