11:55 – 14 اوت 1403
مهم ترین رویداد ورزشی جهان بدون فناوری های سطح بالا نمی تواند برگزار شود. در طول دهه ها، رویدادهای ورزشی پیشرو به یکی از قابل اعتمادترین معیارها برای آزمایش نوآوری ها تبدیل شده اند. هر بازیهای المپیک تابستانی چندین اولین حضور در فناوری را به خود دیده است که هر کدام نگاهی اجمالی به پیشرفتهای فناوری آن دوران دارند. و از آنجایی که المپیک 2024 پاریس اکنون نسخه هوش مصنوعی بازی های المپیک نامیده می شود، بیایید سفری به گذشته داشته باشیم و نگاهی به برخی از نوآوری هایی بیندازیم که بازی های المپیک را تغییر داده اند.
المپیک 1932 لس آنجلس: کرنوگراف
طبق گزارش IO، قبل از المپیک 1932، هر داور کرونومتر خود را برای پیگیری زمان در طول مسابقات به همراه داشت. در این دوره از بازی های المپیک، ساعت ساز سوئیسی، امگا، کرنوگراف المپیک خود را توسعه داد. کرنوگراف دارای یک عقربه برگشت بود که به هر داور اجازه می داد برای ردیابی دقیق زمان برای بررسی زمان به همان ابزار تکیه کند. از آن زمان، این شرکت سوئیسی به زمانسنج رسمی اکثر بازیهای المپیک تبدیل شده است و بهطور مداوم نسخههای فنی خود را بهروزرسانی میکند.
کرنوگراف نوع خاصی از ساعت است که به عنوان کرونومتر با نمایشگر ساعت استفاده می شود. کرنوگراف یک دست دوم مستقل دارد. می توان آن را به ترتیب با فشار دادن دکمه روشن، خاموش و صفر کرد. کرونوگراف های پیچیده تر قابلیت های کاربردی بیشتری دارند و می توانند چندین شماره فرعی برای اندازه گیری ثانیه، دقیقه، ساعت و حتی دهم ثانیه داشته باشند.
المپیک 1960 رم: اولین دوره به صورت زنده پخش شد
بازی های المپیک مدرن چهاردهم اولین پخش زنده در سراسر اروپا بود که مسابقه یوروویژن کل قاره را پوشش می داد. با ورود تلویزیون ماهواره ای تنها دو سال بعد، نوارهای مسابقات در پایان هر روز مسابقه به آمریکای شمالی ارسال می شد. سیبیسی حقوق انحصاری پخش بازیها را در ایالات متحده داشت و سیبیسی نیز برای اولین بار بازیهای المپیک را در کانادا و مکزیک پخش کرد.
المپیک 1964 توکیو: ضبط ماهواره ای و دقت زمان
بازی های المپیک 1964 توکیو به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی قابل توجه به عنوان “نسخه علمی تخیلی” توصیف شده است. پس از اولین پخش زنده بازی های المپیک قبلی، توکیو 1964 اولین پخش زنده جهان را به لطف همکاری ناسا و دولت ژاپن مشاهده کرد. این نسخه همچنین پیشرفتهای مرتبطی در فناوریهای زمانبندی و ضبط به همراه داشت. به ویژه، این اولین باری بود که کامپیوترها برای ثبت آمار مورد استفاده قرار گرفتند و زمان ورزشکاران را در تلویزیون نمایش داد.
علاوه بر این، شرکت ژاپنی ساعتسازی سیکو به عنوان زمانسنج رسمی ظاهر شد و تفنگ شروع مسابقه را با دوربین لحظه آخر مسابقه و ساعت کوارتز جفت کرد. این امکان ثبت نتایج را در یک صدم ثانیه فراهم کرد، دقتی بی سابقه در آن زمان. انقلاب کوارتز در شرف تغییر اساسی در صنعت ساعت بود و برندها در دهه بعد شروع به فروش گسترده ساعت های مچی با استفاده از این فناوری کردند.
بازیهای المپیک 1968 مکزیک: پیستهای مصنوعی در همه حال و هوا
بازیهای المپیک اولین بازیهایی بودند که یک پیست دو و میدانی مصنوعی در همه شرایط آب و هوایی داشتند. پیست مصنوعی جایگزین مسیرهای خاکستری شد و به ورزشکاران کمک کرد تا عملکرد دویدن خود را بهبود بخشند. در واقع، سطح دویدن مصنوعی مکزیکوسیتی، همراه با ارتفاع بلند آن، به ثبت 9 رکورد المپیک جهانی در دوی سرعت مردان، امدادی و مسافت های میانی و پنج رکورد جهانی در دوی سرعت زنان کمک کرد. از آن زمان، آهنگ های مصنوعی تبدیل به هنجار جدید شده اند.
المپیک 2000 سیدنی: تست های پیشرفته ضد دوپینگ
قبل از بازی های سیدنی، کمیته بین المللی المپیک (IOC) و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) اولین آزمایش دوپینگ خارج از مسابقات را انجام دادند. این مشارکت منجر به انجام بیش از 2000 تست در 27 رشته ورزشی شده است و تست های خارج از مسابقه پس از این بازی ها رایج شده است. مهمتر از آن، این دوره از بازی های المپیک معرفی آزمایش برای حضور اریتروپویتین (EPO) به عنوان یکی از محبوب ترین داروهای تقویت کننده عملکرد بود. در طول المپیک، 307 آزمایش انجام شد و المپیک سیدنی اولین مسابقه در تاریخ بازی ها بود که در آن از ورزشکاران برای انجام آزمایش دوپینگ نمونه خون گرفته شد.
المپیک 2012 لندن: اولین ورزشکار با پای مصنوعی
نمونه دیگری از نحوه استفاده المپیک از پیشرفت های تکنولوژی به نفع جامعه اسکار پیستوریوس است که اولین ورزشکار قطع عضوی بود که در این بازی ها شرکت کرد. این دونده آفریقای جنوبی در مسابقات رله 400 متر و 4 در 400 متر شرکت کرد و قابلیت اطمینان پروتز را حتی در زمان رقابت با بهترین ورزشکاران ثابت کرد. در عین حال، پرونده او تردیدهایی را در مورد عادلانه بودن استفاده از پروتز ایجاد کرد. وزن فرد قطع عضو به اندازه افراد غیر قطع عضو نیست و از تجمع اسید لاکتیک یا خستگی عضلانی رنج نمی برد.
المپیک 2016 ریو: واقعیت مجازی و کیفیت پخش
بر اساس بهبود کیفیت پخش، بازیهای المپیک برزیل اولین بازیهایی بودند که واقعیت مجازی (VR) را به نمایش گذاشتند. در آن زمان، NBCUniversal و BBC ساعت ها فیلم واقعیت مجازی را با استفاده از هدست های مخصوص به مخاطبان خود نشان دادند. علاوه بر این، المپیک شاهد معرفی طیف وسیعی از پهپادها و کیفیت پخش 4K و 8K بود، اگرچه تنها 130 ساعت فیلم ضبط شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8792596/%DB%B7-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%BE%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF