وی افزود: در اجلاس سازمان همکاری شانگهای همچنین یک سند راهبردی در مورد توسعه ارتباطات متقابل و کریدورهای حمل و نقل اقتصادی موثر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور ماه جاری به میزبانی شهر سمرقند ازبکستان و با حضور سران کشورهای عضو و ناظر برگزار می شود و با امضا شدن یادداشت تعهد ایران برای پیوستن به اعضای اصلی این سازمان منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران یک گام بزرگ دیگر به پیوستن به جمع اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای نزدیک تر خواهد شد.
افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان هم در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفتوگوی این سازمان همکاری شانگهای به شمار میروند.
منبع: https://www.irna.ir/news/84887609/%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1
او گفت که سهم رو به رشد تسویه حساب های متقابل به ارزهای ملی، امیدوارکننده ترین زمینه برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای است.
به گزارش ایرنا، میخائیل میاسنیکوویچ روز چهارشنبه در گفت و گو با رسانه های محلی تصریح کرد که سران سازمان همکاری شانگهای در نشست آتی خود در سمرقند قرار است برنامه ای را برای استفاده گسترده تر از ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل اتخاذ کنند.
به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هشت کشور این سازمان اقتصادی منطقه ای شانگهای هستند.
هدف این پروژه ها افزایش ظرفیت ترانزیتی و بهبود زیرساخت های حمل و نقل در امتداد کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب است. رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصریح کرد: یکی از پروژه های اولویت دار راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان است.
شورای بین دولتی اوراسیا در نشست اخیر خود در چولپون آتا قرقیزستان، هشت پروژه را در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب کرد که هدف آنها بهبود کریدورها و مسیرهای حمل و نقل اوراسیا است.
میخائیل میاسنیکوویچ اظهار داشت: پیشنهادات ایجاد کریدورهای حمل و نقل جدید با اهداف و برنامه های مندرج در اسناد راهبردی اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطابقت دارد.