11:05 – 08 مهر 1403
احمد فرحان محمد سعدالله گفت: علمای مسلمان در گذشته نفوذ زیادی در جهان داشتند، اما اکنون باید تلاش کنند تا به جهانیان نشان دهند که همچنان توانایی نفوذ علمی و حل مشکلات جهان را دارند.
وی از زحمات بنیاد علمی و فناوری المصطفی(ص) در معرفی و تجلیل از دانشمندان برتر قدردانی کرد و گفت: باید با قدردانی از زحمات و تلاش های دانشمندان برتر، اهمیت آثاری که در جایزه المصطفی(ص) تجلیل شده اند نشان دهیم. گروه پژوهشگران حامی انصاف برندگان جوایز را نیز باید در نظر گرفت.
عضو ناظر شورای سیاستگذاری پیامبر اکرم (ص) ادامه داد: گاهی از یک فرد بیش از حد تعریف می کنیم، اما باید به گروه یا گروهی که از او حمایت می کنند نیز نشان دهیم.
پیشنهاد دیگر این دانشمند مالزیایی این بود که قبل از اعلام برندگان، فهرست نهایی برگزیدگان را اعلام کند.
همچنین از برندگان جایزه مصطفی (ص) به عنوان سفیران این جایزه خواسته شد تا برای الهام بخشیدن به دیگران و جوانان در مجامع عمومی حضور یافته و سخنرانی کنند.
احمد فرهان محمد سعدالله در تشریح این پیشنهاد گفت: این امر موجب انگیزه بیشتر مردم برای فعالیت علمی در جهان اسلام و تایید جایگاه کشورهای اسلامی می شود. البته ما باید با سایر علما ولو از جهان اسلام نباشند انگیزه و همکاری داشته باشیم.
رئیس دانشگاه پوترا مالزی به میزبانی دومین برنامه تبادل علمی و فناوری یا به اختصار STEP در سال 2016 اشاره می کند و بر شبکه سازی بین دانشمندان جهان اسلام که در STEP حاصل می شود، تاکید می کند ادامه همکاری های تحقیقاتی وی بیان کرد: این موسسه همچنان یکی از موسسات تحقیقاتی ما است (در نتیجه همکاری های STEP با موسسات علمی در سراسر جهان، به همین دلیل است که ما به چنین انجمن ها و بسترهای ارتباطی نیاز داریم. .
ایشان پیشنهاد دیگری دادند و گفتند که می توان یک مجمع جامع تری ایجاد کرد که همه دانشگاه های کشورهای اسلامی هر دو یا سه سال یک بار تشکیل جلسه دهند.
به گفته رئیس دانشگاه پوترا، برای ایجاد شبکه های ارتباطی بهتر، نشریات علمی و روزنامه ها بسیار مهم هستند. اما در نهایت مغز متفکر همه این اقدامات افرادی هستند که فداکارانه کار را پیش می برند.
تبیین نقش دانشگاه ها در ارتباطات علمی
احمد فرحان محمد سعدالله در پاسخ به سوالی درباره نقش دانشگاه ها در انتقال علم گفت: ما فقط می توانیم در دنیای دانشگاهی خود زندگی کنیم. بنابراین، حداقل در دانشگاه پوترا، ما معتقدیم که باید از انتشار مقالات فراتر رفت. در اینکه چاپ مقالات علمی در دانشگاه مهم است شکی نیست، اما ممکن است افراد خارج از دانشگاه از این مقالات مطلع نباشند یا قدردان ما نباشند و یا در جریان باشیم اما توجه نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین چالشی که دانشگاه ها در زمینه علم با آن مواجه هستند این است که از برج عاج خود خارج شده و وارد برج دانش شوند و علم را به مردم تحویل دهند.
این مقام دانشگاهی در توضیح این تغییر گفت: برج عاج انحصاری و دور از سایرین است. اما در برج دانمارکی باید درگیر مسائل شد، آموزش داد، ظرفیت ایجاد کرد و جامعه را الهام بخشید.
فرحان سعدالله با اشاره به اینکه اکثر برگزارکنندگان جوایز و دانشگاهیان بیشتر به معرفی برندگان تمایل دارند تا نشان دهند که چگونه دستاوردها جهان را تغییر داده است، به عنوان مثال، احمد فوزی اسماعیل، برنده جایزه مصطفی 2023 از مالزی (که دوست عزیزی است). از من)) دانشمند برجسته و ممتاز در زمینه فناوری غشاء، اما چرا نشان ندهیم که چگونه فناوری غشاء دنیا را تغییر داد و چه تأثیراتی داشت که به عنوان برگزیده معرفی شد و این کار نیاز به ظرفیت سازی دارد که ضعیف است. در کشورهای ما؟
وی بیان کرد: اگر هدف ما ایجاد انگیزه در جوانان برای علم آموزی و تغییر روند فعلی است، باید از خود دانشمند فراتر رفته، به شخصیت او توجه کنیم و تاثیر و کار او را برجسته کنیم. نه تنها در حال حاضر به نفع عموم مردم خواهد بود، بلکه نسل آینده و دانشجویان از آن بهره خواهند برد و سیاست گذاران و دولت ها نیز از آن استفاده مناسبی خواهند کرد.
علاقه به تحقیق و نوآوری در مالزی در 3 برنامه
رئیس دانشگاه پوترا افزود: آنها متوجه شده اند که نتیجه تلاش این دانشمند مفید است، پس چرا از این فرد برای کمک به حل مشکلات بزرگتر استفاده نکنیم؟ بنابراین جایزه مصطفی (ص) باید نقطه شروعی برای برندگان به سوی پیشرفت بیشتر باشد. این پایان کار آنها نیست، بلکه آغاز فرصت های جدید است.
فرحان سعدالله در خصوص ارزیابی عملکرد کلی مالزی در حوزه علمی و پژوهشی (با توجه به اینکه یکی از برندگان جایزه مصطفی (ص) 2023 از کشور مالزی بود) گفت: دولت مالزی به ویژه وزارت آموزش عالی شروع به کار کرد. این فرآیند در اوایل سال 2005. برای اولین بار یک بار یک استراتژی اختصاصی برای ترویج تحقیق و نوآوری معرفی و اجرا شد. این روند با برنامه ده ساله دیگر آموزش عالی از سال 1394 تا 2026 ادامه یافت و اکنون در حال اجرای برنامه بعدی هستیم. در هر یک از این دوره ها به تحقیق و نوآوری توجه ویژه ای شده است.
وی ادامه داد: در مالزی روند علاقه به تحقیق بهتر شده است اما هنوز امکانات زیادی برای بهبود وجود دارد. ما میخواهیم تحقیقات تأثیرگذارتری داشته باشیم و به همین دلیل است که من در مورد تأثیر علمی فراتر از انتشار (مقاله) صحبت میکنم، زیرا از نظر انتشار مقالات علمی جایگاه خوبی داریم و آثار دانشمندان مالزیایی به خوبی در مجلات معتبر منتشر میشوند.
رئیس دانشگاه پوترا تاکید کرد: اما ارتباط بین محققان، آموزش عالی و صنعت همچنان ضعیف است. مشارکت و علاقه نمایندگان مجلس و سیاستگذاران دولت در این بخش رضایت بخش نیست و کار تحقیقاتی ما باید تأثیر بیشتری داشته باشد. بنابراین، مرحله بعدی استراتژی های آموزش عالی در مالزی، به ویژه در حوزه تحقیق و نوآوری، برای دستیابی به این اهداف تدوین شده است.
به گزارش بنیاد علم و صنعت المصطفی (ع)، احمد فرحان محمد سعدالله در سال 1995 مدرک دکتری خود را در رشته حمل و نقل از دانشگاه لندن دریافت کرد و در سال 1990 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حمل و نقل از همان دانشگاه دریافت کرد. به عنوان مدرس در دانشگاه ساینس مالزی مشغول به کار شد و سپس سمت های هماهنگ کننده واحد توسعه نوآوری و فناوری، رئیس پلت فرم تحقیقات مهندسی و فناوری و مدیر گروه نوآوری، تحقیق و نوآوری در این دانشگاه را بر عهده گرفت. علاوه بر این، سوابق اجرایی او شامل ریاست گروه ایمنی جاده ای استراتژی ملی اقیانوس آبی (NBOS)، عضویت در کمیته حمل و نقل عمومی زمینی (SPAD) و مدیرکل موسسه تحقیقات ایمنی جاده ای مالزی (MIROS) از سال 2017 تا 2020 است. وی معاون آموزشی (دانشگاهی و بین المللی) در دانشگاه علوم بود.
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8832456/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%85