شیر یکطرفه چیست و موارد استفاده تاسیسات 24 ساعته | کسری ساران

این نوع شیر های بالارونده (لیفت) به گونه ای طراحی شده اند که با کمترین فشار، قابلیت باز شدن (بالا رفتن) شیر گیوتینی دارند. این شیر ها به دلیل شکل خاص ساختاری به صورت ضربه ای عمل نمی کنند و در خطوطی که تلاطم جریان وجود دارد، بسیار کاربردی هستند. از شیر دیسک بالا رونده عموما برای سیالات با ویسکوزیته پایین استفاده می شود. شیر خودکار سوپاپس یا چک ولو سوپاپی از یک دیسک و فنر تشکیل می شود. وقتی فشار سیال به میزان مورد نیاز برسد، فنر جمع شده و دیسک رو به بالا حرکت می کند، بدین شکل به سیال اجازه عبور داده می شود. کاربرد این نوع از شیرآلات صنعتی برای انتقال آب خام و یا آب آشامیدنی است و جنس آن‌ها می‌تواند از نوع فولاد و یا چدن باشد.

  • هنگامی که دیسک به صورت عمودی به سمت بالا حرکت می‌کند، جریان برقرار شده و زمانی که جریان معکوس باشد به سمت پایین حرکت کرده و شیر بسته می‌شود.
  • شیر یکطرفه استلس استیل از لحاظ سیال عبوری به دو دسته متفاوت تقسیم می شوند.
  • چک ولو که در صنعت به اسم شیر یک طرفه نیز شناخته می شوند، امروزه در صنایع متفاوتی کاربرد دارند.
  • ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با این کار سرعت جریان کنترل می‌شود اما زمانیکه برگشت جریان رخ می‌دهد، دیسک جدا شده مانند پیستون چک عمل کرده و به سرعت بسته می‌شود، بنابراین از برگشت جریان به بویلر جلوگیری می‌نماید. در صورت نیاز استم می‌تواند به صورت دستی پایین آورده شود تا جریان قطع شده و یا شیر کلا بسته شود. این شیر دارای یک پلاگ هدایت کننده است که توسط فشار بالای ورودی و یا سیال بالادست بلند شده و به سیال اجازه می‌دهد تا به سمت خروجی یا جریان پایین دست منتقل شود. زمانیکه فشار ورودی بالا نیست، ثقل و یا فشار پایین دست بالاتر باعث می‌شود تا دیسک به سمت نشیمنگاه پایین رفته و شیر را ببندد تا از برگشت جریان جلوگیری شود. شیر های یکطرفه فنری از یک فنر استنلس استیل جهت افزایش فشار لازم برای باز کردن شیر و برای کمک به حفظ قطع جریان استفاده می کنند.

دسته‌بندی محصولات

این نوع شیر معمولاً همراه با شیر کشویی (گیت ولو) و در تمامی خطوطی که فقدان سایش سیال بسیار مهم است استفاده می‌شود. استفاده از شیر یکطرفه سوئینگ برای کاربری‌هایی توصیه می‌شود که برگشت جریان زیاد رخ نمی‌دهد. سیالات چسبناک و کثیف نمی‌توانند به راحتی مانع چرخش دیسک در اطراف لولا شوند. تولید کنندگان این نوع چک ولو، برای عملکرد سریعتر آن معمولآ یک فنر پشت پیستون قرار میدهند که با کاهش فشار سیال فنر پشتی باعث خواهد شد که پیستون سریعآ به وضعیت اولیه خود بازگشته و مسیر عبور سیال را ببندد.

شیر یکطرفه چیست و موارد استفاده تاسیسات 24 ساعته | کسری ساران پس از فراهم شدن فشار کرگینگ و باز شدن مسیر سیال، مادامیکه که این فشار کاهش نیابد مسیر عبوری باز میباشد و هرچقدر فشار بیشتر شود مسیر سیال بیشتر و بیشتر باز میشود و سیال با فلوی بیشتر از شیر یکطرفه عبور خواهد کرد. با کاهش پیدا کردن این فشار مجرابند یا دیسک آرام آرام شروع به بسته شدن خواهد کرد تا زمانیکه دیسک کاملآ بسته شود و هیچ سیالی اجازه بازگشت به مسیر خط لوله را نداشته باشد. شیر یکطرفه برنجی یا چک ولو برنجی یا شیرخودکار برنجی برای کاربری های مختلف از سایز 3.8 تا سایز 3 اینچ با نوع اتصال دنده ای با نحوه ی عملکرد دریچه ای و سوپاپی مورد استفاده قرار می گیرد.

لولایی

شیر یک طرفه سوپاپی برنجی از سایز 3.8 تا 3 اینچ با دو نوع عملکرد دریچه ای و سوپاپی فنری با نوع اتصال دنده ای با برندهای دخلی و برنده ای وارداتی این شرکت عرضه می شود. شیرهایی یک طرفه لولایی و lift به دلیل زمان بالای بسته شدن،در برابر سیالات ویسکوز،عملکرد خوبی ندارد،در این موارد از شیرهای یک طرفه دیافراگمی استفاده می شود. یکی از راه های کاهش کورس دیسک در این نوع شیرها،جا به جایی محل لولا به سمت داخل صفحه دیسک می باشد.این کار سبب کوتاه تر شدن کورس دیسک و کاهش زمان شیر میشود.

شیر خودکار (چک ولو) سایز ۲ اینچ کلاس ۳۰۰