07:49 – 10 مهر 1403
تحقیقات جدید گروهی از کارشناسانی که اطلاعات نادرست را مطالعه میکنند و کارشان با الگوبرداری از هیئت بیندولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی انجام میشود، نشان میدهد که صاحبان رسانههای اجتماعی، سیاستمداران و دولتها بزرگترین تهدیدها را برای محیط اخبار آنلاین قابل اعتماد ایجاد میکنند.
کمیته بین المللی محیط اطلاعاتی اعلام کرد که صاحبان پلتفرم های رسانه های اجتماعی بیشترین علاقه را به این نظرسنجی داشتند و پس از آن دولت ها و سیاستمداران محلی و خارجی قرار دارند.
فیلیپ هاوارد، یکی از بنیانگذاران IPIE و استاد مطالعات اینترنت در دانشگاه آکسفورد، گفت که این گزارش نشان می دهد که محیط اطلاعات جهانی در مرحله حساسی قرار دارد.
به گفته وی، یکی از مهمترین نگرانیهایی که در نظرسنجیها برجسته شده است، نفوذ صاحبان پلتفرم رسانههای اجتماعی است که به طور قابلتوجهی بر کیفیت و یکپارچگی اطلاعات و سلامت محیط اطلاعات جهانی ما تأثیر میگذارد.
یافتههای این کمیته بر اساس پاسخهای 412 محقق دانشگاهی در زمینههایی از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم کامپیوتر، با مشارکتهای متمرکز در ایالات متحده و اروپای غربی بود. اگر چه چین، هند، نیجریه و برزیل از جمله کشورهای دیگر بودند.
هاوارد گفت که اصطلاح محیط اطلاعاتی به سازمان ها، محتوا و افرادی اطلاق می شود که از اخبار روزانه میلیون ها نفر پشتیبانی می کنند.
این گزارش صاحبان پلتفرمهای فناوری خاصی را معرفی نکرد، اما هاوارد، یکی از نویسندگان گزارش، گفت که مالکیت ایلان ماسک بر پلتفرم X باعث نگرانی است، از جمله گزارشهایی مبنی بر تبلیغات بیش از حد توییتهای ماسک. فرانسیس هوگان، مسئول گزارش تخلفات کپی رایت در متای مارک زاکربرگ که مالک فیس بوک و اینستاگرام است، می گوید زاکربرگ اولویت کمتری به تعدیل محتوای غیر انگلیسی می دهد.
هاوارد افزود که TikTok که متعلق به ByteDance مستقر در پکن است، پس از ابراز نگرانی قانونگذاران دو طرف اقیانوس اطلس از تحت فشار دولت چین، منبع نگرانی دیگری بود.
مدیرعامل TikTok، Xu Ziqiu، سال گذشته گفت که این پلتفرم متعلق به چین یا هیچ کشور دیگری نیست، در حالی که متا گفت که محتوای فیسبوک و اینستاگرام را به بیش از 70 زبان بررسی میکند.
حدود دو سوم از شرکت کنندگان در نظرسنجی انتظار داشتند که محیط اطلاعاتی در آینده بدتر شود.
این گزارش هشدار میدهد که بسیاری از سیاستمداران از تئوریهای توطئه و اطلاعات نادرست برای منافع سیاسی، با تأثیر غیرمستقیم از بین بردن اعتماد به منابع اطلاعاتی مورد اعتماد و نهادهای دموکراتیک، «بهرهبرداری» کردهاند.
تقریباً دو سوم از کارشناسان مورد بررسی احساس کردند که ویدیو، صدا، تصاویر و متن تولید شده توسط هوش مصنوعی بر محیط اطلاعاتی تأثیر منفی میگذارند و همین درصد «متقاعد شدهاند» که مشکل اطلاعات نادرست را تشدید میکنند.
در این گزارش آمده است: ابزارهای تولید هوش مصنوعی فرصت های جدیدی را برای تولید تبلیغات باز کرده است.
نگرانی اصلی مرتبط با هوش مصنوعی، ویدئوی تولید شده توسط هوش مصنوعی و به دنبال آن صدا بود و این نظرسنجی نشان داد که کارشناسان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کارشناسان کشورهای توسعه یافته نگران اثرات منفی هوش مصنوعی هستند. اکثریت واضحی از پاسخ دهندگان جنبه مثبت هوش مصنوعی را نیز یافتند و ابراز «امید متوسط» داشتند که ممکن است مزایایی مانند کمک به شناسایی محتوای گمراهکننده و کمک به روزنامهنگاران برای غربال کردن بانکهای داده بزرگ به همراه داشته باشد.
یافته های این پانل بر اساس پاسخ های 412 محقق دانشگاهی در زمینه هایی مانند علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم کامپیوتر بود.
منبع: Ilom VII
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8833900/%D8%B3%D9%84%D8%B7%D9%87-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AB%D9%82