
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
تسلط شبکه های اجتماعی، اعتبار اخبار موثق را تهدید می کند

07:49 - 10 مهر 1403
تحقیقات جدید گروهی از کارشناسانی که اطلاعات نادرست را مطالعه می کنند و کارشان با الگوبرداری از هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی انجام می شود، نشان می دهد که صاحبان رسانه های اجتماعی، سیاستمداران و دولت ها بزرگترین تهدیدها را برای محیط اخبار آنلاین قابل اعتماد ایجاد می کنند.
کمیته بین المللی محیط اطلاعاتی اعلام کرد که صاحبان پلتفرم های رسانه های اجتماعی بیشترین علاقه را به این نظرسنجی داشتند و پس از آن دولت ها و سیاستمداران محلی و خارجی قرار دارند.
فیلیپ هاوارد، یکی از بنیانگذاران IPIE و استاد مطالعات اینترنت در دانشگاه آکسفورد، گفت که این گزارش نشان می دهد که محیط اطلاعات جهانی در مرحله حساسی قرار دارد.
به گفته وی، یکی از مهم ترین نگرانی هایی که در نظرسنجی ها برجسته شده است، نفوذ صاحبان پلتفرم رسانه های اجتماعی است که به طور قابل توجهی بر کیفیت و یکپارچگی اطلاعات و سلامت محیط اطلاعات جهانی ما تأثیر می گذارد.
یافته های این کمیته بر اساس پاسخ های 412 محقق دانشگاهی در زمینه هایی از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم کامپیوتر، با مشارکت های متمرکز در ایالات متحده و اروپای غربی بود. اگر چه چین، هند، نیجریه و برزیل از جمله کشورهای دیگر بودند.
هاوارد گفت که اصطلاح محیط اطلاعاتی به سازمان ها، محتوا و افرادی اطلاق می شود که از اخبار روزانه میلیون ها نفر پشتیبانی می کنند.
این گزارش صاحبان پلتفرم های فناوری خاصی را معرفی نکرد، اما هاوارد، یکی از نویسندگان گزارش، گفت که مالکیت ایلان ماسک بر پلتفرم X باعث نگرانی است، از جمله گزارش هایی مبنی بر تبلیغات بیش از حد توییت های ماسک. فرانسیس هوگان، مسئول گزارش تخلفات کپی رایت در متای مارک زاکربرگ که مالک فیس بوک و اینستاگرام است، می گوید زاکربرگ اولویت کمتری به تعدیل محتوای غیر انگلیسی می دهد.
هاوارد افزود که TikTok که متعلق به ByteDance مستقر در پکن است، پس از ابراز نگرانی قانونگذاران دو طرف اقیانوس اطلس از تحت فشار دولت چین، منبع نگرانی دیگری بود.
مدیرعامل TikTok، Xu Ziqiu، سال گذشته گفت که این پلتفرم متعلق به چین یا هیچ کشور دیگری نیست، در حالی که متا گفت که محتوای فیس بوک و اینستاگرام را به بیش از 70 زبان بررسی می کند.
حدود دو سوم از شرکت کنندگان در نظرسنجی انتظار داشتند که محیط اطلاعاتی در آینده بدتر شود.
این گزارش هشدار می دهد که بسیاری از سیاستمداران از تئوری های توطئه و اطلاعات نادرست برای منافع سیاسی، با تأثیر غیرمستقیم از بین بردن اعتماد به منابع اطلاعاتی مورد اعتماد و نهادهای دموکراتیک، «بهره برداری» کرده اند.
تقریباً دو سوم از کارشناسان مورد بررسی احساس کردند که ویدیو، صدا، تصاویر و متن تولید شده توسط هوش مصنوعی بر محیط اطلاعاتی تأثیر منفی می گذارند و همین درصد «متقاعد شده اند» که مشکل اطلاعات نادرست را تشدید می کنند.
در این گزارش آمده است: ابزارهای تولید هوش مصنوعی فرصت های جدیدی را برای تولید تبلیغات باز کرده است.
نگرانی اصلی مرتبط با هوش مصنوعی، ویدئوی تولید شده توسط هوش مصنوعی و به دنبال آن صدا بود و این نظرسنجی نشان داد که کارشناسان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کارشناسان کشورهای توسعه یافته نگران اثرات منفی هوش مصنوعی هستند. اکثریت واضحی از پاسخ دهندگان جنبه مثبت هوش مصنوعی را نیز یافتند و ابراز «امید متوسط» داشتند که ممکن است مزایایی مانند کمک به شناسایی محتوای گمراه کننده و کمک به روزنامه نگاران برای غربال کردن بانک های داده بزرگ به همراه داشته باشد.
یافته های این پانل بر اساس پاسخ های 412 محقق دانشگاهی در زمینه هایی مانند علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم کامپیوتر بود.
منبع: Ilom VII
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8833900/%D8%B3%D9%84%D8%B7%D9%87-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AB%D9%82