ایران به هفت کشور تولیدکننده لانولین پیوست

ایران به هفت کشور تولیدکننده لانولین پیوست

این خبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

کیانوش نمایان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان و فناوری پیشرو در شمال غرب کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: در دوران تحصیل همواره به دنبال راه حلی برای حل مشکلات جامعه و کمک به حفظ محیط زیست بودم. ” در همین راستا توجه من به موضوع شستشوی پشم مایع جلب شد. این فاضلاب حاوی مقادیر زیادی لانولین است، ماده ای ارزشمند که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. اما به دلیل عدم وجود فرآیند مناسب برای استخراج لانولین، این ماده هدر می رود و برای محیط زیست مضر است. این چیزی است که من را بر آن داشت تا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنم.

وی اظهار داشت که از سال 1399 تا 1402 موفق به توسعه یک فرآیند ابتکاری برای استخراج لانولین از آب شستشوی پشم مایع شده است. وی افزود: این فرآیند نه تنها لانولین را به طور کامل از فاضلاب استخراج می کند، بلکه پساب را تصفیه می کند و آب مصرف شده را به چرخه تولید باز می گرداند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: هدف ما از این کسب و کار کمک به محیط زیست، بومی سازی محصول و جلوگیری از ارزآوری بود.

نامیان خاطرنشان کرد: این ماده جدید کاربردهای متفاوتی دارد. وی بیان کرد: لانولین در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، تسلیحات نظامی، موم، چرم، معدن، نفت و شهرسازی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: هزینه ساخت و واردات این محصول بالغ بر 60 میلیون دلار است که می توانیم آن را با یک صدم قیمت عرضه و در بازار عرضه کنیم.

وی افزود: هیچ نهاد دولتی از ما حمایت نکرد. هدف ما این بود که به دنیا نشان دهیم ایران توانایی دستیابی به این دانش فنی را دارد.

نامیان گفت: این نوآوری نه تنها مشکل دفع ضایعات شستشوی پشم را حل کرد، بلکه راه را برای تولید لانولین با قیمتی بسیار ارزانتر از نمونه های وارداتی باز کرد. علاوه بر این، با تصفیه آب شستشوی پشم، امکان بازگشت آب مصرفی به چرخه تولید وجود داشت.

به گزارش «نمایان»، ایران جزو هفت کشور اول تولیدکننده لانولین است. استرالیا، اسپانیا، نیوزلند، هند، چین و آمریکا قبلاً موفق به انجام این کار شده بودند.

گفتنی است نامیان پس از طراحی این ماده برنده جایزه نوبل ایران، فناور برتر کشور، آموزش ساخت این محصول و ثبت 4 اختراع مربوط به آب شستشوی پشم مایع، طرح برگزیده معاونت علمی ریاست جمهوری شد. طرح منتخب کارشناسان بیوتکنولوژی ریاست جمهوری طرح برگزیده دانشگاه علوم پزشکی شد.

(برچسب ها برای ترجمه) لانولین

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8735134/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA