
بروزرسانی: 26 خرداد 1404
اولین متروی فیبر کربنی جهان آغاز به کار کرد

14:09 - 26 ژانویه 1403
به گفته نیواطلس، انتظار می رود این قطار نسبت به نمونه های فعال ایمن تر و قوی تر باشد و گازهای گلخانه ای کمتری تولید کند.
فیبر کربن ماده ای سبک و بسیار قوی است که از الیاف کربن متصل به رزین ساخته شده است.
هنگامی که الیاف کربن روی هم قرار می گیرند، دوام آنها افزایش می یابد و در برابر خوردگی سفت تر و مقاوم تر می شوند. با این حال، اگر لایه های فیبر کربن به درستی روی هم قرار نگیرند، شکننده شده و ممکن است ترک بخورند.
اکنون با همکاری مترو Qingdao و CRRC Saifang، ایده ساخت قطار از کامپوزیت های فیبر کربن به واقعیت تبدیل شده است. نتیجه این همکاری یک قطار مترو بود که از نمونه های فعلی قدرتمندتر و سبک تر بود.
علاوه بر این، اجزای فیبر کربن نسبت به فولاد در برابر ضربه مقاوم تر بوده و عمر طولانی تری دارند. علاوه بر این موارد، فیبر کربن نسبت به فولاد در کاهش لرزش و صدا عملکرد بهتری دارد و به همین دلیل کیفیت استفاده از قطار و راحتی مسافران نیز افزایش می یابد.
به گفته مدیر ارشد طراحی CRRC Saifang، سازه های باربر اولیه قطار، از جمله بدنه و بوژی ها، همگی از کامپوزیت های فیبر کربن ساخته شده اند. استفاده از این ماده در ساخت بدنه باعث کاهش ۲۵ درصدی وزن قطار نسبت به استفاده از فولاد و آلومینیوم شد. به طور کلی، استفاده از فیبر کربن وزن کلی قطار را تا 11 درصد کاهش داد. اگرچه 11 درصد درصد بالایی به نظر نمی رسد، اما استفاده از این ماده منجر به کاهش سالانه 130 تنی دی اکسید کربن در هر قطار می شود. از سوی دیگر مصرف انرژی قطار نیز حدود 7 درصد کاهش یافت.
قطار Cetrovo 1.0 همچنین از یک پلت فرم تعمیر و نگهداری هوشمند به نام SmartCare استفاده می کند. این ابزار به طور واقع بینانه سلامت و مشکلات قطار را رصد می کند، به این ترتیب هزینه های تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه تا 22 درصد کاهش می یابد و از طرف دیگر قطار ایمن تر، ارزان تر، سازگارتر با محیط زیست و کارآمدتر خواهد بود.
منبع: مهر
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8898639/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF