ارائه گزارش خدمات هزار روزه به سازمان فناوری اطلاعات ایران

ارائه گزارش خدمات هزار روزه به سازمان فناوری اطلاعات ایران

دکتر محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست خبری که در محل نمایشگاه الکامب برگزار شد، گزارشی هزار روزه از خدمات این سازمان ارائه کرد و به خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه دکتر جواد محمد، معاون دولت الکترونیک سازمان و دکتر حمید منکارسی، معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان، گزارشی هزار روزه از خدمات فناوری اطلاعات این سازمان ارائه کرد.

دکتر الخوانساری با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران از ابتدای دولت سیزدهم موظف شد پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را راه اندازی کند تا خدمات آنلاین دولتی در اختیار عموم مردم غیرمتشکل و بی نظمی که در دستگاه ها شکل گرفته است، قرار گیرد. تحت یک پنجره برای خدمات دولتی هوشمند یکپارچه شده و به عنوان یک پلت فرم واحد ارائه شده است.

حدود 38 درصد از وظایف وزارت ارتباطات به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تصویب سند شبکه ملی اطلاعات، حدود 38 درصد از وظایف وزارت ارتباطات به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شد، گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مدت بر روی بهبود زیرساخت ها کار می کرد. و همچنین بهبود کیفیت خدمات دولتی هوشمند و نظارت بر سطح مردم به طور مداوم راضی هستند.

وی نقش مهم دولت را در نظم بخشیدن به ارائه دهندگان خدمات، امکان توسعه بسترهای دیجیتال و تسهیل ورود به فضای دیجیتال به منظور دیجیتال و هوشمند شدن کسب و کارها به راحتی و از جمله خدمات پنجره ملی برای خدمات هوشمند دولت از جمله احراز هویت کاربر، امضای دیجیتال، تایید اصالت افراد، قراردادهای اجاره، فروش و خرید مسکن و استعلام های مختلف مانند سوابق بیمه ای، تخلفات خودرو، کد پستی، مدرک تحصیلی، خطوط ارتباطی و ….

دکتر الخوانساری درباره پیشرفت و بهبود شاخص ها در این مدت 1000 روزه گفت: در ابتدای دولت پورتالی برای ارائه خدمات وب دولتی به بخش خصوصی داشتیم و تا مرداد 1400 تعداد کل تراکنش ها در این درگاه 286 میلیون تراکنش بوده که در این مدت 1000. روز به 9 میلیارد و 200 میلیون تراکنش رسیده است. این بدان معناست که در این دوره، بخش خصوصی توانسته از امکانات و داده های دولتی با رعایت حریم خصوصی افراد استفاده کند.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم تعداد شرکت های دریافت کننده خدمات مرکز ملی مبادلات 114 شرکت بود که اکنون به 1102 شرکت رسیده است.

تعداد خدمات ارائه شده به 1171 مورد رسید که در حال حاضر به بیش از 3314 سرویس رسیده است که 2.8 برابر افزایش یافته است.

اطلاعات خدماتی در این دولت تاکنون به حدود 500 سرویس هوشمند رسیده است

دکتر خوانساری افزود: نرخ هوشمندی خدمات در این دولت تاکنون به حدود 14 درصد رسیده است که معادل حدود 500 سرویس هوشمند است و متقاضی نیازی به مراجعه حضوری و ارائه مدارک ندارد.

دکتر وحید همچنین گفت: نقطه عطف سازمان فناوری اطلاعات ایران طی هزار روز گذشته بحث توسعه دولت الکترونیک و اتصال همه دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 138 دستگاه به این پنجره متصل است و 75 درصد خدمات در اختیار مردم است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 48 میلیون نفر از پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند هویت دیجیتالی کسب کرده اند تا بتوانند تنها با یک احراز هویت به تمامی خدمات دسترسی داشته باشند، گفت: برای اولین بار پنجره واحدهای خدماتی عینی از این قبیل است به عنوان جایی که خدمات دانشگاه و آموزش عالی در دسترس است و بیشتر از 250 دانشگاه و موسسه آموزش عالی، امسال در اجلاس اطلاعات فراگیر به عنوان یکی از پنج پروژه برتر شناخته شد.

دکتر گفت. محمد: پورتال ملی صدور مجوز یکی از پنجره های دیگر واحد خدمات موضوعی است که ارائه شده و تمامی دستگاه های دولتی به آن مرتبط هستند و بیش از 4000 مجوز از طریق آن در دسترس است.

وی از پنجره واحد آمایش سرزمین به عنوان یکی از خدمات اساسی یاد کرد که به طور کامل عملیاتی شده است و اکثر دستگاه های مرتبط با موضوع تغییر کاربری با آن مرتبط هستند زمین ها و اخذ مجوزهای لازم به صورت کاملا الکترونیکی.

وی درباره حوزه مبادلات نیز گفت: با پیگیری های انجام شده، قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی در سال 1401 هجری شمسی به تصویب رسید و وظایف خوبی را در این زمینه که قبلا مشخص نبود، تشریح کرد و امروز شاهد رشد و توسعه هستیم. توسعه مبادلات و تراکنش‌های بین دستگاه‌ها و خدمات ما دستگاه‌هایی برای شرکت‌هایی هستیم که از زمان تأسیس تا مرداد 1401 ه. میلیارد تراکنش رد و بدل شد.

دکتر محمد ابراز امیدواری کرد این مسیر که در این مدت به خوبی طی شد در دوره جدید نیز با قوت ادامه یابد تا مردم شاهد استقرار و تداوم دولت هوشمند باشند.

10 برابر افزایش برای کاربران ITA

در ادامه این نشست خبری دکتر منکرسی به تشریح فعالیت های در حال انجام در حوزه ساماندهی مشاغل، بسترهای دیجیتال و مکاتبات داخلی پرداخت.

وی بیان کرد: در این هزار روز اقدامات خوبی در ساماندهی و حمایت از برنامه های پیام رسان داخلی و تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری این بسترها انجام شد به طوری که در این هزار روز تعداد کاربران و همچنین ترافیک آنها افزایش یافت. البته این افزایش در برخی موارد بسیار بیشتر است.

به عنوان مثال تعداد کاربران پیام رسان ایتا به 30 میلیون نفر رسیده است که نشان از افزایش 10 برابری دارد. علاوه بر این میزان مصرف ترافیک این پیام رسان نیز 13 برابر شد.

دکتر المنکرسی با اشاره به نقش جوانان و خبرگان در تحقق این امر، خاطرنشان کرد: کارهای مهمی مانند تبلیغات و تبلیغات انتخاباتی در انتخابات شورای اسلامی سال گذشته و انتخابات ریاست جمهوری در هفته گذشته بر روی این تریبون ها انجام شد.

وی همچنین از راه اندازی امکان ارتباط داخلی برای پیام رسان ها خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا در سال 2020 پلتفرم ها را موظف کرد تا امکان ارتباط داخلی و متقابل بین پیام رسان ها را فراهم کنند که این امر تا پایان سال 2023 محقق نشد. اینکه ما این امکان را در سال 1402 هجری شمسی فراهم کردیم و اکنون 5 پیام رسان داخلی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

دکتر منکارسی با اشاره به تنظیم مقررات داده و خدمات ابری گفت: در دولت قبل این حوزه به زیرساخت های فیزیکی که در این هزار روز توسعه داده شد و یکسان سازی فضای ابری با مشارکت بخش خصوصی محدود شد. و سیستم اتحادیه کامپیوتری که در واقع یک “مقررات مشارکتی” است.

وی ادامه داد: سال گذشته 20 شرکت فعال در زمینه خدمات ابری اعتبارسنجی شدند.

معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات درباره کوتاه شدن زمان صدور مجوز نرم افزار نیز گفت: در حالی که دریافت مجوزهای لازم برای ارائه نرم افزار 6 ماه زمان می برد، امروز به کمتر از یک ماه رسیده است. این در حالی است که طبق قانون ممکن است این روند 3 ماه طول بکشد.

طی 1000 روز گذشته، 500 مجوز نرم افزار صادر شده است

وی افزود: در این راستا طی هزار روز گذشته 500 مجوز نرم افزار صادر شد یعنی هر دو روز یک مجوز صادر شد.

دکتر منکارسی همچنین گفت: قانون تایید فنی نرم افزار مصوب 2083 با تغییرات عمده ای در این مدت اصلاح شد و کمک زیادی به توسعه صنعت نرم افزار کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده ایجاد اولین سندباکس سازمان فناوری اطلاعات بود که قابل استفاده برای استارت آپ ها می باشد.

وی همچنین اعطای تسهیلات تبصره 18 و معافیت های مالیاتی شرکت های دیجیتال را از اقدامات مهم در این 1000 روز برشمرد.

وی همچنین به تدوین سند حاکمیت داده در سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد و گفت: این سند در قالب 39 سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی تعریف شد که به موضوعات مختلفی از جمله مالکیت، کیفیت و امنیت پرداخته است. .

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8767556/%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86